Surgery

שלושה סמנים מנבאים דמם משמעותי משברי אגן יציבים (Arch Surg)

לעיתים רחוקות שברי אגן יציבים מובילים לדימומים הדורשים התערבות, אך במקרים בהם מופיעים סיבוכים אלו, ישנם שלושה סימנים המנבאים תופעות אלו, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש.

לדברי החוקרים, שלושה גורמים בלתי-תלויים מנבאים דימום משמעותי במצבים אלו: המטוקריט של 30% ומטה בעת האשפוז לבית החולים (OR = 43.93,  p<0.001), המטומה אגנית בבדיקת CT (OR = 39.37,  p<0.001) ולחץ דם סיסטולי של 90 מ”מ כספית ומטה (OR = 18.352,  p=0.01).

מבין 391 חולים במחקר, שברי ירך הובילו לדימום משמעותי ב-5% מהחולים בלבד, ושלושת גורמי הסיכון הללו היו הגורמים המנבאים היחידים שזוהו. אירועי דימום משמעותי תועדו בכל החולים עם כל גורמי הסיכון הללו, ובאף אחד מהחולים ללא גורמי הסיכון.

בהעדר כל גורמי הסיכון, ניתן לטפל בבטחה בחולים במיטה רגילה בבית חולים או לשחררו. בנוכחות 1-2 גורמי סיכון, יש לעקוב אחר החולים ביחידת טיפול נמרץ, עם סף נמוך להתערבות.  בנוכחות כל גורמי הסיכון הללו, נדרשת אנגיוגרפיה דחופה או חבישות לחץ באזור האגן, בהתאם לנסיבות.

החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות של 465 חולים עם שברי אגן יציבים כולם אושפזו בין 2002 ל-2007. 74 הוצאו מהמחקר, לרוב לא זוהה שבר אגני בבדיקת CT. לאחר מכן חולקו 391 המשתתפים לשלוש קבוצות: 280 (72%) ללא דימום משמעותי, 90 (23%) עם דימום משמעותי שלא נבע משבר ירך ו-21 (5%) עם דימום משמעותי עקב שבר ירך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לעיתים קרובות מזניחים את האפשרות לדימום משמעותי עקב שברי ירך, מה שמוביל לעיכוב בטיפול. במספר הקטן של החולים עם שברי אגן יציבים וסבירות גבוהה לדימום משמעותי, נדרשת התערבות מוקדמת או ניטור הדוק.

Arch Surg 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה