Surgery

שיפור בתפקוד הקוגניטיבי לאחר ניתוח בריאטרי (מתוך הכנס השנתי ה-28 של The Obesity Society)

ניתוח בריאטרי עשוי לסייע בעצירת ההתדרדרות בתפקוד הקוגניטיבי על-רקע השמנת-יתר, כך מדווחים חוקרים בכנס השנתי ה-28 של The Obesity Society.

במסגרת המחקר נערכו בדיקות להערכת התפקוד הקוגניטיבי בתחילת המחקר, אז 41 ביקורות זכו לציונים טובים יותר מ-109 משתתפים שהיו מיועדים לניתוח בריאטרי. המבחנים נערכו שוב 12 שבועות לאחר הניתוח ואז משתתפים בקבוצת ההתערבות זכו לציונים דומים או טובים יותר מאלו שבקבוצת הביקורת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע היטב כי השמנה הינה גורם סיכון לשבץ, ומחקרים שפורסמו לאחרונה דיווחו כי מדובר בגורם סיכון למחלת אלצהיימר. לאור זאת, עלתה השערה כי השמנה פוגעת בתפקוד המוחי עוד לפני הופעת ההפרעות האחרות. מהעבודה הנוכחית עולה כי אכן כך הדבר. עודף משקל בגיל העמידה מלווה בסיכון מוגבר להפרעות זיכרון, פתרון-בעיות, או ריכוז, בהשוואה לאדם בעל משקל תקין, גם בהעדר מחלת אלצהיימר או שבץ.

המשתתפים בקבוצת ההתערבות היו חלק מפרויקט LABS (Longitudinal Assessment of Bariatric Surgery), הכולל שישה מרכזים רפואיים. גיל המשתתפים הממוצע עמד בתחילת המחקר על 44.7 שנים, בהשוואה לגיל ממוצע של 40.2 בקבוצת הביקורת. בשתי הקבוצות, 83% מהמשתתפים היו נשים. בקבוצת ההתערבות, ממוצע מדד מסת הגוף בתחילת המחקר עמד על 46.45, לעומת 42.12 בקבוצת הביקורת. יתר לחץ דם היה נפוץ יותר בקבוצת ההתערבות, וכך גם סוכרת מסוג 2 ודום נשימה בשינה.

12 שבועות לאחר הניתוח, ממוצע ערכי BMI בקבוצת ההתערבות ירד ל-38.61, בעוד שבקבוצת הביקורת נרשמה עליה קטנה ל-41.59. לא תועדו עוד הבדלים משמעותיים באחוז החולים ביתר לחץ דם או סוכרת, אך 25.69% מהמשתתפים בקבוצת ההתערבות עדיין סבלו מדום נשימה בשינה, בהשוואה ל-2.32% בלבד מאלו בקבוצת הביקורת (p=0.001).

כל המשתתפים במחקר השלימו מבחנים נוירופסיכולוגיים, להערכת התפקוד הקוגניטיבי. משתתפים בקבוצת ההתערבות השלימו את המבחן עד 30 ימים לפני הניתוח ולאחר מכן 12 שבועות לאחר הניתוח. אלו בקבוצת הביקורת נבחנו סביב אותן תקופות זמן. ציון של 1.5 ומעלה סטיות תקן מתחת לנורמה באחד המבחנים מעיד על ליקוי קוגניטיבי.

בתחילת המחקר, הציונים בקבוצת ההתערבות נעו בין מתחת לממוצע עד לממוצע בכלל מקבץ הבחינות, למרות שהייתה שונות אינדיבידואלית נרחבת. לאחר 12 שבעות, הציונים נפלו משמעותית בטווח שבין ממוצע למעל הממוצע. בסה”כ, ירידה בשני מדדים, או יותר, לא הייתה נפוצה יותר בקרב

משתתפים בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לאלו בקבוצת הביקורת (p=0.11). לאחר 12 שבועות, חל שיפור משמעותי בלמידה ובזיכרון בקבוצת ההתערבות, וביכולת הזיהוי.

החוקרים מדגישים כי מדובר בממצאים מוקדמים וכי יש לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Obesity 2010: The Obesity Society 28th Annual Scientific Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה