Surgery

אולטראסאונד מציע חלופה בטוחה ונטולת קרינה ל- CT באבחנת דלקת תוספתן בילדים (מתוך כנס ה- ACEP)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- ACEP, עולה כי העדפת אולטרא סאונד על CT (computed tomography) באבחנת דלקת חריפה של התוספתן עשויה להפחית חשיפה לקרינה בילדים מבלי לסכן את שיעור ההערכות החיוביות הכוזבות או השליליות הכוזבות.

במסגרת המחקר הנוכחי סקרו החוקרים גיליונות של ילדים שעברו הערכה לדלקת תוספתן במחלקת המיון לפני ואחרי הטמעת הפרוטוקול לפיו יש לערוך אולטרא סאונד כבדיקת ההדמיה הראשונה כל אימת שניתן.

לאחר ירידה משמעותית בסריקות ה- CT ועלייה בבדיקות האולטרא סאונד, החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי בשיעור התשובות השליליות הכוזבות, ולא נמצאו תשובות חיוביות כוזבות באף אחת מן הבדיקות.

בקבוצת האולטרא סאונד, 2 חולים שעברו בדיקות לא אבחנתיות, חזרו לבית החולים תוך מספר ימים.  לשניהם היו סריקות CT חיוביות לדלקת תוספתן.  לא הודגמו השלכות קיצוניות באף אחת מן הקבוצות.

החוקרים מצאו כי ילדים נחשפו לקרינה פחותה משמעותית לאחר שהפרוטוקול יושם בהשוואה לתקופת טרום הפרוטוקול.

ילדים בקבוצת טרום הפרוטוקול נחשפו לקנה מידה של 3 בדיקות CT על מנת לאבחן דלקת תוספתן חיובית אחת; ממצא זה ירד ל- 1.2 בדיקות CT בלבד בקבוצת הילדים שנבדקו לאחר הטמעת הפרוטוקול.

לדברי החוקרים, רמות הקרינה שילדים נחשפים אליה במהלך בדיקות CT של הבטן הינן גבוהות מן המשוער.  קרינה זו מביאה לסיכון מוגבר של ממאירויות, ואין להתעלם מכך.

החוקרים מסבירים כי המינון השנתי של קרינה במהלך חיינו הרגילים עומד 3.6 mSv.  בדיקת CT יחידה של הבטן כרוכה בקרינה של 7.6 mSv יותר משנתיים של קרינת רקע.  בדיקת אולטרא סאונד מאידך, אינה חושפת כלל את הנבדק לקרינה.

ילדים הינם פגיעים יותר לחשיפה לקרינה בהשוואה למבוגרים, מציינים החוקרים.  הילדים בעלי רקמות רגישות יותר לקרינה והם בעלי צפי חיים ארוך יותר ממבוגרים ועל כן בעלי משך זמן ארוך יותר בו הם עשויים לפתח ממאירות.

המחקר הנוכחי הדגים כי 52 נבדקים עברו הערכה הדמייתית עבור דלקת של התוספתן לאחר יישום פרוטוקול האולטרא סאונד, בהשוואה ל- 62 נבדקים לפני הפרוטוקול.  נמצאו 15 מקרי דלקת תוספתן לפני הפרוטוקול (24.2%) ו 19 מקרים לאחר מכן (36.5%; P = .016).

בקבוצת האולטרא סאונד, שיעור התוצאה השלילית הכוזבת עמד על 0.05 לפני יישום הפרוטוקול (95% CI 0.002 – 0.260) ו 0.07 לאחר מכן (95% CI, 0.01 – 0.24).

בנוסף הדגים המחקר כי משך השהות הממושך בבית החולים היה קצר יותר עבור אלו שהוערכו ע”י אולטרא סאונד בלבד בהשוואה לאלו שעברו גם בדיקת CT.

החוקרים מציינים מכשול חשוב בדרך לשימוש מוגבר יותר באולטרא סאונד בחדרי המיון, והוא הצורך בבודקים המיומנים בבדיקה, אשר אינם זמינים בכל שעות היממה, מאפיין המביא לבסוף להפניית הילדים לבדיקת CT, שאינה מצריכה בודקים מיומנים.

מתוך כנס ה- American College of Emergency Physicians (ACEP) שנערך בספטמבר 2010 בלאס וגאס, ארה”ב

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה