Surgery

ניתוח להפחתת משקל מפחית את היארעות סוכרת הריונית (J Am Coll Surg)

ממחקר חדש שפורסם ב-Journal of the American College of Surgeons עולה כי ניתוח בריאטרי לפני היריון ולידה, עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת הריונית ואת הצורך בניתוח קיסרי.

החוקרים מדווחים כי מהממצאים עולה כי ניתוח בריאטרי הינה כלי ייחודי למניעת סוכרת הריונית. ברקע למחקר הם מסבירים כי שכיחות סוכרת הריונית עומדת על לפחות 7% מכלל ההריונות בארה”ב, ושכיחותה מצויה במגמת עלייה. אין בכך הפתעה, שכן 33% מהנשים בגיל הפוריות בארה”ב עונות על הקריטריונים להשמנת-יתר גורם סיכון עיקרי לסוכרת הריונית. ניתוח בריאטרי הינה ההתערבות היחידה שהוכחה כמביאה לירידה ממושכת במשקל במרבית המטופלים. למרות התועלת המוכחת, לא ידוע רבות אודות ההשפעה של ניתוח בריאטרי על תוצאות האם והעובר.

במחקר הנוכחי השוו החוקרים את שיעורי סוכרת הריונית ושיעור הסיבוכים הנוגעים לסוכרת הריונית (לידה בניתוח קיסרי, מקרוזומיה, פרע כתפיים, זיהום בתר-לידתי, דימום לאחר-לידה ותמותה עוברית) בנשים שילדו תינוקות לאחר 20.9 חודשים מניתוח בריאטרי, בהשוואה לנשים שילדו תינוקות 18.5 חודשים טרם הניתוח. הנתונים כללו למעלה מ-23,000 נשים שעברו ניתוח בריאטרי בין השנים 2002 ו-2006. נשים עם סוכרת קודמת או נשים שקיבלו טיפול תרופתי לסוכרת לא נכללו במחקר.

החוקרים זיהו 346 נשים שילדו לפני שעברו ניתוח בריאטרי ו-354 נשים שילדו לאחר הניתוח. כאשר הן עברו את הניתוח, 75% מהנשים בקבוצה הראשונה ו-87% מהנשים בקבוצה השנייה עברו פרוצדורת מעקף קיבה. ניתוחי טבעת היו נפוצים יותר בנשים בקבוצה הראשונה (9% לעומת 3%).

שכיחות סוכרת הריונית עמדה על 27% (94 נשים) בקבוצת הנשים שילדו לפני שעברו ניתוח בריאטרי, בהשוואה ל-8% (28 נשים) בקבוצה המקבילה (OR = 0.23,  95% CI = 0.15-0.36) לסוכרת הריונית לאחר ניתוח בריאטרי. היארעות ניתוח קיסרי ירדה מ-43% בקבוצה הראשונה ל-28% בקבוצה השנייה (OR = 0.53,  95% CI = 0.39-0.72) בעקבות ניתוח (0.48 לאחר תקנון לגיל וניתוח קיסרי קודם). לא זוהו הבדלים מובהקים בין הקבוצות באף אחד מהמשתנים האחרים שנבחנו.

גיל הנשים שילדו לאחר ניתוח בריאטרי עמד בממוצע על 32.5 שנים, בהשוואה לגיל ממוצע של 31.1 שנים בקרב נשים שילדו לפני הניתוח (p<0.001). למרות שההבדל היה מובהק סטטיסטית, החוקרים לא קבעו כי מדובר בקשר בעל משמעות קלינית.

החוקרים מציינים מספר מגבלות חשובות למחקר, כולל מבנה מחקר רטרוספקטיבי ולא-אקראי, העדר נתונים אודות מדדי BMI ולידות קודמות, או אודות שינויים במשקל הגוף לאחר הניתוח. מאחר שמקור הנתונים הוא מחברות ביטוח, אין התייחסות לנשים לא-מבוטחות.

למרות זאת, החוקרים מאמינים כי למחקר מספר השלכות בעלות חשיבות לבריאות הציבור. כיום, רופאים מפנים מספר נמוך יחסית של נשים מתאימות לניתוח בריאטרי, זאת למרות הצטברות עדויות המעידות על הבטיחות והיעילות של פרוצדורות אלו. במידה ומחקרים בעתיד ידגימו ירידה דומה בשכיחות סוכרת הריונית, כפי שהודגם במחקר, אזי ניתן יהיה לשקול ניתוח בריאטרי כאמצעי מניעתי המיועד לנשים שמנות בגיל הפוריות.

J Am Coll Surg. 2010;211:169-175

לידיעה במדסקייפ

לדיון נוסף בנושא תוכלו לפנות לביה”ס לסוכרת וכן לפורום eMed HealhClub

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה