Surgery

בוטוקס מפחית כאב לאחר שחזור שד (מתוך כנס ה- ISAPS)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שהוצג בכנס ה- ISAPS, עולה כי בוטוקס (Botulinum toxin A Botox) הינו בעל חשיבות ניכרת בהפחתת כאב לאחר ניתוח שחזור שד הכולל שתל סיליקון בנשים שעברו כריתת שד.

לדברי החוקרים, הכנסת שתלי סיליקון לשד כרוכה לעתים קרובות בהכנסת מרחיבים זמניים לאיזור השתל בין שכבות שריר ה- pectoralis major בדופן בית החזה, בכדי ליצור כיס בו שתל קבוע יימצא.  פעמים רבות השריר מתכווץ כתוצאה מן הפרוצדורה ומביא לכאב.

החוקרים ביקשו לבדוק האם זריקות בוטוליניום עשויות להביא להקלה ע”י שיתוק זמני של השריר, כך שיישאר רפוי, כך שמספר ההתכווצויות יפחת וכך גם הכאב.

30 חולות סרטן שד שהיו מיועדות לכריתת שד עם שחזור באמצעות הכנסת שתל סיליקון הוקצו אקראית לשתי קבוצות בראשונה הוזרקו 40 יחידות של בוטוליניום לשריר ה- pectoralis major, ובשנייה הוזרקה תמיסת סליין.

מתוצאות המחקר עולה כי אלו שקיבלו זריקות בוטוליניום היו נינוחות הרבה יותר לאחר הניתוח בהשוואה לאלו שקיבלו פלצבו.  תגובות הנבדקות נמדדו בשלוש נקודות זמן במהלך ולאחר הניתוח באמצעות מבחן VAS (10-point visual analog scoring).  ניקוד ה- VAS הממוצע בשלוש נקודות הזמן בקבוצת הבוטוליניום היה סביב 4, בהשוואה ל- 7 נקודות בממוצע בקבוצת הפלצבו ((P < .05.

לא הודגמו הבדלים ניכרים בשימוש בנרקוטיקה, מרפי שרירים או נוגדי דלקת בין שתי הקבוצות בשלושת הימים לאחר הניתוח.  אולם, במהלך הימים 7 45 להחלמה, קבוצת הבוטוליניום השתמשה במינונים נמוכים משמעותית של נרקוטיקה ומרפי שרירים ((P < .05.

בנוסף, נמצאה עלייה משמעותית סטטיסטית בנפח של ההרחבה בכל ביקור במרפאה, ממצא שהוביל להרחבה סופית מהירה יותר בקבוצת הבוטוליניום בהשוואה לקבוצת הפלצבו ((P < .05.

לא דווחו תופעות לוואי קיצוניות במסגרת המחקר.

גיוס משתתפות נוסף הופסק לאור חששן המוצהר של נשים מפני בחירה לקבוצת הפלצבו.

לציין כי ממצאי המחקר הנוכחי עולים בקנה אחד עם מחקר שבוצע ב- 2004 והדגים כי נשים שקיבלו זריקות בוטוליניום בשרירי הפקטורליס במהלך התקופה שבין כריתת השד והכנסת מרחיבי הרקמה דיווחו על כאב בתר ניתוחי מופחת ונזקקו למינונים נמוכים יותר של נרקוטיקה בהשוואה לאלו שלא טופלו בבוטוליניום.

החוקרים מסכמים כי השימוש בבוטוליניום משנה את המוניטין הידוע של מרחיבי רקמות כגורמים לכאב רב, כך שנשים נרתעות פחות מביצוע שחזור שד באמצעות מרחיבי רקמות.

מתוך כנס ה- ISAPS (International Society of Aesthetic Plastic Surgery), שנערך באוגוסט 2010, בסן פרנסיסקו, ארה”ב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה