Surgery

שיעורי הישנות גבוהים של סרטן ריאות למעלה מחמש שנים לאחר כריתה כירורגית (Chest )

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת יולי של Chest עולה כי בחולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC (Non-Small-Cell Lung Cancer) ללא הישנות למשך חמש שנים לאחר כריתה, עדיין קיים סיכון להישנות הגידול. החוקרים מיפן מסבירים כי חלק מהחולים עם מאפיינים מסוימים של הגידול מצויים בסיכון משמעותי להישנות מאוחרת.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 1358 חולים לאחר כריתה מלאה של NSCLC עם דיקציה של קשריות לימפה; במהלך חמש שנים, ב-819 מהחולים לא תועדו הישנות של הגידול. בהמשך, אובחנה הישנות מאוחרת ב-87 מהם (11%).

החוקרים כותבים כי לאור שיעורי ההישנות לאחר למעלה מחמש שנים מהכריתה הכירורגית, נראה כי חמש שנים אינם פרק זמן מספק, הן עבור המעקב הרפואי והן עבור הערכת התוצאות.

מניתוח רב-משתנים עולה כי גורמים המלווים בסיכון מוגבר להישנות לאחר למעלה מחמש שנים מהכריתה כוללים חדירה לכלי דם ומעורבות קשריות. סיכויי ההישרדות ללא-הישנות לאחר חמש שנים, מהנקודה של חמש שנים לאחר כריתת הגידול הראשוני, עמדו על 81% בחולים עם חדירה לכלי דם (p<0.001) ו-89%, 84% ו-65% בחולים עם מעורבות N0, N1 ו-N2, בהתאמה (p<0.001).

בחולים עם חדירה לכלי דם תועד סיכון גבוה כמעט פי שתיים ובאלו עם מעורבות קשריות לימפה תועד סיכון גבוה פי ארבע להישנות מאוחרת.

לסיכום, בדומה לממאירות של המעי הגס והרקטום, יש לעקוב אחר חולים עם סרטן ריאות למשך למעלה מחמש שנים, ולהעריך את תוצאות הטיפול על-בסיס מעקב בן 10 שנים.

Chest2010;138:145-150

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה