Surgery

ניטור רמות AFP להערכת התגובה לטיפול בחולים עם HCC מתקדם (Cancer)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Cancer עולה כי ירידה מוקדמת ברמות AFP (Alpha-Fetoprotein) מסייעת בניבוי התגובה לטיפול והפרוגנוזה של חולים עם HCC (Hepatocellular Carcinoma) בשלב מתקדם, תחת טיפול אנטי-אנגיוגני.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול אנטי-אנגיוני הינו הטיפול החשוב ביותר בחולים עם HCC מתקדם. במחקר הנוכחי, הם ביקשו לבחון את רמות AFP כסמן אפשרי לתועלת הטיפול.

במסגרת המחקר נכללו חולים עם HCC מתקדם שלקחו חלק בשלושה מחקרים פרוספקטיביים בשלב 2, שבחנו את הטיפול ב-Sorafenib, Bevacizumab, או Thalidomide, בשילוב עם טיפול אנטי-אנגיוני, Metronomic, 5-Fluoropyrimidine פומי, כטיפול קו-ראשון.

תגובה מוקדמת של רמות AFP הוגדרה כירידה של מעל 20% בערכים לאחר 2-4 שבועות טיפול. החוקרים בחנו את הקשר בין תגובת AFP ובין יעילות הטיפול והישרדות החולים.

72 חולים נכללו בהערכת התגובה המוקדמת של רמות AFP, ו-12 מהחולים הללו (17%) סווגו כחולים עם תגובה מוקדמת של ערכי AFP. בחולים בהם תועדה תגובה מוקדמת של רמות AFP שיעורי התגובה הכוללים השתפרו משמעותית (33% לעומת 8%, p=0.037) ועליה משמעותית באיזון המחלה (83% לעומת 35%, p=0.002), שהוגדר כאחוז החולים עם תגובה אובייקטיבית וכן מחלה יציבה למשך שמונה שבועות לפחות. בנוסף, בחולים בהם תועדה תגובה של AFP, בהשוואה לאלו בהם לא תועדה תגובת AFP, חציון ההישרדות ללא-התקדמות היה ארוך יותר (7.5 חודשים לעומת 1.9 חודשים, p=0.001) וחציון הישרדות כוללת ארוך יותר (15.3 לעומת 4.1 חודשים, p=0.019). מניתוח רב-משתנים עולה כי תגובת AFP נותרה גורם מנבא בלתי-תלוי לשיפור בשיעורי ההישרדות ללא-התקדמות והישרדות כוללת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה כי תגובה מוקדמת של רמות AFP הינה סמן מסייע משמעותי לניבוי התגובה לטיפול והפרוגנוזה של חולים עם HCC בשלב מתקדם, המטופלים בטיפול אנטי-אנגיוגני.

Cancer. 2010 Jun 22

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה