Surgery

האם אידוי הערמונית בלייזר עלול לפגום בתפקוד המיני? (מתוך European Urology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מאי של ירחון European Urology עולה כי בגברים עם הגדלה שפירה של הערמונית (Benign prostatic hyperplasia, BPH), טיפול אידוי פוטוסלקטיבי של הערמונית עלול להוביל להפרעה משמעותית בזיקפה.

החוקרים מסבירים כי ככלל, החולים בעוקבה זו שמרו על התפקוד המיני שלהם לאחר הפעולה, אולם לא כך באם הראו תפקוד תקין לחלוטין לפני ביצועה. באותם גברים, הם מציינים, אידוי פוטוסלקטיבי של הערמונית היה בעל השפעה משמעותית על תפקוד הזיקפה. לדבריהם, עלה בידם להראות במחקרם זה כי ישנה השפעה מובהקת להורדה בלייזר של גודל הערמונית בגברים עם ציון בסיסי תקין במדד ה-International Index of Erectile Function (IIEF-5) בטרם הפרוצדורה.

החוקרים עקבו אחר 149 גברים בגיל חציוני של 74 שנים, אשר עברו אידוי של הערמונית באמצעות לייזר מסוג GreenLight. הם מציינים כי 39 גברים הראו תפקוד זיקפה תקין לפני הפעולה, אשר הוגדר כציון של 19 נקודות ומעלה במדד ה-IIEF-5.

החוקרים מוסיפים כי כל המטופלים חוו שיפור משמעותי ביכולת מתן השתן לאחר הניתוח, וכי ככלל, למעט הבדל חולף בתום שנה למעקב, היו ציוני ה-IIEF-5 ברי השוואה לפני הניתוח ולאחריו.

עם זאת, בניתוח של תת-קבוצות של החולים, נמצא כי הייתה ירידה משמעותית בתפקוד הזיקפה בתום 6, 12 ו-24 חודשים לאחר הניתוח בגברים עם ציונים תקינים במדד האמור לפני ביצועו. ציונם הממוצע היה 22.0 נקודות לפני הניתוח לעומת 16.7 נקודות כשנתיים לאחריו.

לטענת החוקרים, אידוי פוטוסלקטיבי של הערמונית עודנה אפשרות טיפולית חשובה עבור גברים הנוטלים תכשירים אנטיקואגולנטיים ועבור כאלו עם תחלואה נלווית. הם מספרים כי אין בכוונתם לצמצם את השימוש בלייזר מסוג GreenLight לאור התוצאות, אם כי ידונו בהן עם מטופליהם.

Eur Urol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה