Surgery

התועלת ארוכת הטווח של ERCP בדלקת לבלב במתבגרים (מתוך American Journal of Gastroenterology)

חוקרים מסין מדווחים ב-American Journal of Gastroenterology כי פרוצדורת ERCP (Endoscopic Retrograde Cholangiopancreatography) מביא להקלה ארוכת-טווח בכאב במתבגרים עם דלקת לבלב כרונית.

החוקרים מסבירים כי מטרת הפרוצדורה היא להקל על חסימות של צינור הלבלב או צינור המרה המשותף באמצעות פפילוטומיה והוצאת האבן או הכנסת תומכן.

בניגוד לדלקת לבלב כרונית במבוגרים, הקשורה לרוב באלכוהול ולעיתים קרובות מובילה לליקוי אקסוקריני קבוע, המחלה בילדים קשורה לרוב לשינויים ביוכימיים הפיכים, עם שכיחות גבוהה יותר של הפרעות אנטומיות.

מאחר שהתועלת ארוכת הטווח של ERCP תרפויטי בילדים ומתבגרים עם דלקת לבלב כרונית אינה מוגדרת היטב, החוקרים סקרו 42 מבין 46 המקרים בילדים שטופלו בבית חולים אחד בשנחאי בין 1997 ו-2009.

20 משתתפים היו בנים; הגיל הממוצע בעת ההופעה הראשונה של כאב לבלב עמד על 11.8 שנים, והגיל הממוצע בעת ERCP עמד על 16 שנים. מרבית הילדים (n=33) אובחנו עם דלקת לבלב אידיופתית; בשניים זוהו מצבים תורשתיים ובשבעה התקבלה אבחנה של Pancreas Divisum. ממוצע תקופת המעקב (מטיפול ERCP ראשון עד לקשר האחרון) עמד על 61.4 שנים.

החוקרים ערכו בסה”כ 110 פרוצדורות ERCP, עם ממוצע של 2.6 פרוצדורות לילד (בטווח 1-7). החוקרים הכניסו 74 תומכנים; מרבית החולים (n=21) נזקקו לתומכן אחד או שניים, אך שני חולים נזקקו לשישה תומכנים וחולה אחד נזקק לחמישה תומכנים.

שיעור הסיבוכים הכולל לאחר ERCP עמד על 17.3% (19 מבין 110 פרוצדורות). דלקת לבלב קלה ובינונית אירעה לאחר 17 פרוצדורות ודלקת קלה בדרכי המרה אירעה לאחר שתי פרוצדורות.

חמישה ילדים נזקקו לניתוח עקב כאב עמיד ל-ERCP. ב-30 מבין יתר 37 החולים (81.1%) חל שיפור בכאב, כולל הקלה מלאה בכאב (64.9%) ב-24 ילדים.

החוקרים מסכמים כי ERCP תרפויטי עשוי להיות יעיל ובטוח יחסית כטיפול הבחירה הראשוני במתבגרים עם דלקת לבלב כרונית.

Am J Gastroenterol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה