Surgery

רמת NGAL משמשת כסמן לחומרת דלקת לבלב (מתוך American Journal of Gastroenterology)

ממחקר פיילוט שפורסם ב-American Journal of Gastroenterology עולה כי רמה מוגברת של NGAL (Neutrophil Gelatinase-Associated Lipocalin) עשויה לשמש כסמן לדלקת לבלב חריפה חמורה ופרוגנוזה רעה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום, אין סמן ביולוגי מוכח לאבחנה מוקדמת וניבוי התוצאות בחולים עם דלקת לבלב חמורה. הם מציינים כי כ-25% מהחולים עם דלקת לבלב חריפה מפתחים את הצורה החמורה ומסכנת החיים של המחלה.

במסגרת המחקר החוקרים העריכו את השינויים ברמות NGAL בדלקת לבלב חריפה בעכברים, ולאחר מכן בחנו דגימות דם מ-28 בני-אדם עם דלקת לבלב חריפה בדרגה קלה, ו-16 חולים עם הצורה החמורה.

בבני האדם, רמות NGAL בדם היו גבוהות יותר במקרים של דלקת לבלב חריפה חמורה, בהשוואה לדלקת קלה (634 ננוגרם למ”ל לעומת 111 ננוגרם למ”ל, p=0.0001).

העלייה הנ”ל ברמות NGAL מופיעה בשלב מוקדם מאוד לאחר תחילת התקף דלקת לבלב חריפה, ומכאן עולה האפשרות כי מדובר בסמן מוקדם שעשוי להבחין בין דלקת קלה ודלקת חמורה. ההבדל ברמות NGAL היה מובהק ב-48 השעות הראשונות, אך לא לאחר 72, 96 ו-120 שעות.

יתרה מזאת, בקרב חולים שכבר אובחנו עם דלקת לבלב חריפה חמורה, באלו עם כשל רב-מערכתי תועדו רמות NGAL גבוהות יותר משמעותית, בהשוואה לאחרים (906 ננוגרם למ”ל לעומת 170 ננוגרם למ”ל, p=0.004).

החוקרים כותבים כי המנגנון בבסיס הקשר הנ”ל אינו מובן לחלוטין. הם מוסיפים כי הם מתכננים מחקר רב-מרכזי לתקף את הפוטנציאל של NGAL כסמן מוקדם לדלקת לבלב חמורה. הם גם שוקלים לבחון את השילוב של NGAL עם מערכת הסיווג הקליני (APACHE-II ו-Ranson), המשמשים כיום בחולים עם דלקת לבלב חמורה.

Am J Gastroenterol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה