Surgery

מהו שיעור התגובה לטיפול ב-Tremelimumab במקרים מתקדמים של מלנומה? (מתוך Clinical Cancer Research)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר שלב II חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של הירחון Clinical Cancer Research עולה כי התכשיר Tremelimumab (CP-675,206) הראה שיעור תגובה אובייקטיבי לטיפול של 6.6% במקרים מתקדמים של מלנומה חוזרת או עמידה לטיפול, וכי שיעור זה נמשך למעלה משישה חודשים.

פרסום הדברים מגיע כמעט שנתיים לאחר שחברת Pfizer, יצרנית התרופה, הפסיקה מחקר שלב III של התרופה בקרב חולים עם מלנומה מתקדמת, וזאת לאחר שתוצאות הביניים הראו כי איננה עדיפה על פני הכימותרפיה המקובלת. עם זאת, בחודש שעבר הודיעה אותה חברה על עריכת מחקר נוסף בתרופה, אף הוא שלב III, והסבירה כי ניתוח נוסף של נתוני המחקר שהופסק הביא לזיהוי של סמן ביולוגי אשר יאפשר בחירה טובה יותר של החולים למחקר הקרוב.

כעת, מדווחים החוקרים על תוצאותיו של מחקר רב-מרכזי שלב II בעל זרוע טיפולית אחת, ובו השיגו 16 מבין 241 החולים תגובה חלקית לטיפול, אשר נמשכה בין 8.9 ל-29.8 חודשים. חציון פרק הזמן שנדרש עד להופעת התגובה לטיפול עמד על 7.0 חודשים. בנוסף, 11 מבין 16 חולים אלו (69%) הראו תגובה מתמשכת לטיפול בעת הערכתם האחרונה. החוקרים מציינים כי שיעור התועלת הקלינית, 16 מקרים של תגובה לטיפול בנוסף ל-35 חולים אשר הראו מחלה יציבה, עמד על 21% מהמטופלים.

החוקרים מתארים כי חולה יחיד אשר הראה תגובה לטיפול, ואשר לו היסטוריה משפחתית של מוות פתאומי, מת כתוצאה מאירוע לבבי 321 ימים לאחר כניסתו למחקר. יתר 16 החולים אשר הגיבו לטיפול נותרו בחיים בעת סיכום המחקר, עם שרידות הנעה בין 20 ל-34 חודשים. לשם השוואה, השרידות הכוללת החציונית של העוקבה כולה הייתה 10.0 חודשים.

לדברי החוקרים, שיעורי התגובה לכימותרפיה של תכשיר בודד נעה על פי רוב בין פחות מ-8% ל-15%, וזאת עם משך השפעה מוגבל. לטענתם, אימונותרפיה עם אינטרלאוקין-2 במינון גבוה מפיקה שיעורי תגובה דומים, עם משך השפעה טוב יותר אולם עם פרופיל בעייתי של תופעות לוואי. מסיבות אלו, יש צורך לדבריהם בפיתוח אפשרויות טיפוליות חדשות עבור חולים עם מלנומה בדרגה IV (גרורתית).

ראוי לציין כי כל החולים שהשתתפו במחקר (גילם הממוצע 53 שנים) סבלו ממלנומה בדרגה III או IV שאינה ניתנת לפתרון ניתוחי, ואשר הייתה רפרקטורית או נשנתה לאחר מחזור אחד או יותר של טיפול סיסטמי. המשתתפים קיבלו עירוי יחיד של Tremelimumab במינון 15 mg/kg מדי 90 יום ועד ארבע מנות בתקופה של 12 חודשים. מרבית תופעות הלוואי שנרשמו היו קלות עד בינוניות, הם מוסיפים.

התכשיר Tremelimumab, אשר היה ידוע בעבר בשם Ticilimumab, הינו נוגדן מונוקלונאלי אנושי לחלוטין מסוג IgG2 אשר נקשר ל-CTLA4, חלבון המבוטא על גבי פני השטח של תאי T משופעלים.

בהתבסס על ממצאיהם אלו, מסכמים החוקרים כי ישנה חשיבות עליונה לזיהוי אוכלוסיית החולים אשר מגיבים לטיפול ב-Tremelimumab ולאיתור גורמים מנבאים מוקדמים לתגובה מאוחרת לטיפול זה.

Clin Cancer Res 2010;16:1042-1048

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ארבעה מכל עשרה אנשים ברחבי העולם סובלים מסבוריאה דרמטיטיס (JAMA Dermatology)

    ארבעה מכל עשרה אנשים ברחבי העולם סובלים מסבוריאה דרמטיטיס (JAMA Dermatology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology עולה כי סבוריאה דרמטיטיס (Seborrheic Dermatitis) פוגעת בכ-4% מכלל האוכלוסייה, עם הבדלים משמעותיים בין קבוצות גיל, אוכלוסיות ואזורים שונים, עם שכיחות גבוהה יותר במבוגרים לעומת ילדים. החוקרים השלימו מטה-אנליזה שכללה 121 מחקרים עם למעלה מ-1.2 מיליון מטופלים עם אבחנה של סבוריאה דרמטיטיס על-ידי רופא. המחקרים שנכללו בסקירה הנרחבת […]

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • זיהומים מסכני-חיים נדירים בתינוקות שנולדו במועד עם שלפוחיות או פוסטולות (Pediatrics)

    זיהומים מסכני-חיים נדירים בתינוקות שנולדו במועד עם שלפוחיות או פוסטולות (Pediatrics)

    בתינוקות שנולדו במועד וללא חום עם שלפוחיות או פוסטולות קיים סיכון נמוך מאוד לזיהומים מסכני-חיים לאחר שלילת אבחנה אפשרית של זיהום בנגיף HSV (או Herpes Simplex Virus), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pediatrics. החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות של תינוקות בגיל עד 60 ימים עבורם הוזמן ייעוץ רופא עור בשישה מרכזים […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Arthroplasty דווח על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בעלויות טיפול גבוהות יותר וסיכון מוגבר לסיבוכים ניתוחיים, כולל שבר סביב מפרק תותב ועירויים, בהשוואה לניתוח קונבנציונאלי להחלפת מפרק הירך. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל נתונים אודות כ-1.2 מיליון חולים (גיל […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה