Surgery

האם חולים מעדיפים טיפול פחות פולשני לדליות ברגליים? (מתוך British Journal of Surgery)

מאת ד”ר בן פודה שקד 

                              

ממחקר קליני חדש שבוצע בהקצאה אקראית ואשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון British Journal of Surgery עולה כי חולים המטופלים בשיטת Radiofrequency Ablation (RFA) של דליות בורידי ה-Great Saphenous מדווחים על פחות כאב, שבים מהר יותר לעבודה, ומביעים שביעות רצון רבה יותר מהטיפול. זאת, על אף שהטיפול אורך זמן רב יותר מאשר השיטה המקובלת של ליגאציה גבוהה ו-Stripping.

החוקרים מסבירים כי הניתוח המקובל לדליות של ורידי הרגליים אינו תמיד מוצלח וכי הוא עלול להיות כרוך בסיבוכים כגון זיהום של הפצע הניתוחי, מטומה ופגיעה בעצבים הקוטנאים. שיטות פחות פולשניות, בהן נעשה שימוש באנרגיה של חום או באנרגיה כימית על מנת לבצע אבלציה של וריד ה-Great Saphenous הראו תוצאות ראשוניות טובות. במחקרם הנוכחי, ביקשו החוקרים להשוות את הניתוח המקובל לשיטת ה-RFA. לשם כך, הקצו אקראית 93 חולים לעבור את אחת משתי השיטות. הם מציינים כי בסופו של דבר טופלו 88 חולים במסגרת המחקר.

החוקרים מדווחים כי בכל 47 החולים אשר טופלו ב-RFA, חוסל וריד ה-Great Spahenous בצורה מוצלחת. לעומת זאת, מבין 41 החולים אשר עברו את הטיפול הניתוחי המקובל, ביצוע Stripping שמעל לברך לא היה מוצלח ב-7 מהם. משך הניתוח החציוני עמד על 76 דקות עבור RFA, ו-48 דקות עבור הניתוח המקובל.

החוקרים מוסיפים כי חציון ציון מדד הכאב על פי סקאלה ויזואלית אנאלוגית היה 1.70 לאחר RFA ו-4.0 לאחר ניתוח (p = 0.001). שבעה חולים שעברו RFA לא דיווחו על כאבים כלל, ו-10 לא הזדקקו עוד למשככי כאבים. לעומתם, כל החולים בקבוצת הניתוח המקובל דיווחו על כאב וכולם למעט אחד נזקקו לשיכוך כאבים בתר-ניתוחי.

באשר למשך הזמן החציוני עד לחזרת החולים לפעילות רגילה, עמד ערך זה על 3 ימים עבור החולים בקבוצת ה-RFA לעומת 12.5 ימים בחולים בקבוצת הניתוח (p = 0.001).

כמו כן, מדווחים החוקרים כי עשרים ושבעה חולים אשר עברו RFA דיווחו על שביעות רצון מלאה מהטיפול ו-46 דיווחו כי היו ממליצים עליה לאחרים, וזאת לעומת 11 (p = 0.004) ו-32 (p = 0.005) מהחולים בקבוצת הניתוח, בהתאמה. על פי רוב, ציינו החולים את התחלואה הבתר-ניתוחית כסיבה לחוסר שביעות הרצון מהטיפול.

החוקרים מציינים כי חשוב לזכור כי את הניתוח המקובל, בניגוד ל-RFA, ניתן לבצע בקרב מרבית החולים ללא תלות בצורה או בפיזור של הדליות. בנוסף, הם מזכירים כי ביצוע Stripping לוריד ה-Great Saphenous הינו יעיל בצמצום ההישנויות לטווח הארוך והסיכון לניתוח חוזר. הם מסכמים כי תוצאות ארוכות טווח ממחקרם זה, כמו גם ממחקרים דומים אחרים, עשויות להוסיף תובנות חדשות אודות ההשלכות של שמירה על ה-Superficial Epigastric Vein וורידים נוספים. לדבריהם, ממצאים ארוכי טווח אלו עשויות בנוסף לתרום להבנת היעילות הכלכלית של השיטה, אשר תהיה תלויה בתוצאותיה המאוחרות. אלו יתרמו לקביעת התפקיד המדויק של RFA בטיפול בדליות, הם מוסיפים.

נציין כי המחקר מומן בידי חברה המייצרת טכנולוגיה בה נעשה שימוש בשיטת ה-RFA שנחקרה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה