Surgery

התערבויות כירורגיות לטיפול בשברים של הרדיוס הדיסטאלי במבוגרים (מתוך Cochrane Database Syst Rev)

מסקירה של 48 מחקרים, שנועדה לבחון את חשיבות ההתערבות הכירורגית במקרים של שברים של הרדיוס הדיסטאלי במבוגרים עולה כי אין עדויות חד-משמעית המסייעות בבחירת הטיפול המתאים ביותר בשברים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שברים של הרדיוס הדיסטאלי הם בעיה נפוצה, בעיקר בנשים לבנות מבוגרות עם אוסטיאופורוזיס. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע באילו מצבים התערבות כירורגית היא גישת הטיפול המתאימה ביותר בשברים של הרדיוס הדיסטאלי במבוגרים.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי Cochrane Bone, Joint and Muscle Trauma Group (נובמבר 2002), Cochrane Central Register of Controlled Trials , MEDLINE (1966 עד פברואר 2003), EMBASE (1988 עד שבוע 8 של 2003), CINAHL (1982 עד פברואר 2003), National Research Register (מהדורה 1, 2003), PEDro, תקצירי כנסים ורשימת מראי מקום של המאמרים.

הסקירה כללה מחקרים אקראיים ודמוי-אקראיים, שכללו חולים עם שלד בשל ושבר של הרדיוס הדיסטאלי, שערכו השוואה בין טיפול כירורגי וטיפול שמרני, סוגים שונים של התערבויות כירורגיות או משך אימוביליזציה לאחר ניתוח. הקטגוריות העיקריות להתערבויות כירורגיות כללו קיבוע חיצוני, הצבת פינים מילעוריים, ORIF (Open Reduction Internal Fixation) והכנסת חומרים המהווים בסיס לבניית עצם.

המחקרים סווגו לקטגוריות בהתאם להשוואות העיקריות וסוגי ההתערבויות הכירורגיות.

הסקירה כללה 45 מחקרים, עם 25 השוואות טיפולים. מחקרים אלו כללו 3371 חולים, רובן נשים מבוגרות, עם שברים לא-יציבים. כמחצית מהמחקרים ערכו השוואה בין טיפול כירורגי ובין אימוביליזציה עם גיבוס השבר. השונות בין המחקרים במאפייני החולים, ההתערבויות, איכות המתודולוגיות של המחקרים והיעדים עליהם דווח, הקשו על סיכום התוצאות.

התערבויות כירורגיות לוו לרוב במראה אנטומי טוב יותר לאחר החלמת השבר, אך אין עדויות מספקות המאשרות כי הדבר הוביל למדדים טובים יותר להערכת התפקוד והתוצאות הקליניות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי 48 המחקרים אינם מספקים עדות חד-משמעית המסייעים בקבלת ההחלטה לטיפול בשברים אלו. למרות עדויות התומכות בקיבוע חיצוני או הכנסת פינים מילעוריים, תפקידן המדויק והשיטות אינן מבוססות. כמו כן, לא-ברור אם התערבות כירורגית במרבית סוגי השברים תביא לתוצאות טובות יותר בטווח הארוך. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Cochrane Database Syst Rev. 2009 Jul 8;(3):CD003209

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה