Surgery

מפה גנטית מסייעת בזיהוי מוטאציות המובילות להתפתחות ממאירות (מתוך Nature)

בשני מחקרים ריצפו חוקרים את הגנום ומיפו את כל הסדרות של עשרות-אלפי מוטאציות גנטיות, שאינן עוברות בתורשה אך מצטברות בתאים המובילים להתפתחות סרטן ריאות מסוג SCLC (Small Cell Lung Cancer) ומלנומה. המפות הגנטיות של סרטן ריאות ומלנומה חשיבות חושפות את החשיבות של עישון ואור שמש בהתפתחות שתי הממאירויות הקטלניות הללו.

מהתוצאות עולה כי 23,000 מוטאציות גנטיות הקשורות בסרטן ריאות מסוג SCLC נובעות משילוב כימיקאלים המצויים בסיגריות.

על-בסיס ההערכות, החוקרים מאמינים כי ניתן לקבוע כי מוטאציה אחת מתקבעת בגנום עם כל עישון של 15 סיגריות.

למעלה מ-33,000 מוטאציות גנטיות נקשרו עם מלנומה, סרטן עור קטלני, האחראי למרבית מקרי התמותה על-רקע ממאירויות עוריות.

החוקרים טוענים כי מוטאציות גנטיות על-רקע קרינה אולטרה-סגולה נובעות מחשיפה לאור-שמש האחראי למרבית המוטאציות הללו.

החוקרים טוענים כי ניתן להבחין בין מוטאציות מוקדמות על-רקע חשיפה לקרינה אולטרה-סגולה ובין מוטאציות מאוחרות עקב חשיפה זו, להן אין חותמת זו, ככל הנראה מאחר שמופיעות לאחר שתאי הסרטן התפשטו מהעור לרקמות עמוקות יותר.

מדובר בשני ממאירויות עיקריות בעולם המפותח, כאשר הגורם העיקרי המוביל להתפתחות ממאירויות אלו ידוע (עישון במקרים של סרטן ריאות וחשיפה לאור-שמש במקרים של מלנומה). ברצפים הגנטיים הללו, החוקרים הצליחו לבחון לעומק את העבר של כל גידול, וחשפו את החותמת הברורה שהותירה החשיפה הסביבתית למוטגנים אלו על הדנ”א, חשיפה שאירעה שנים טרם זיהוי הגידול.

ניתן גם לראות את הניסיונות של הגנום להגן על עצמו מפני נזקי הכימיקאלים בעשן סיגריות, או הנזק על-רקע קרינה אולטרה-סגולה. התאים נלחמים חזרה בניסיון לתקן את הנזק, אך לעיתים קרובות מפסידים במאבק זה.

במחקרים נעזרו החוקרים בטכנולוגיה חדשה לריצוף דנ”א, לקידוד הגנום של דגימות רקמות סרטן שנלקחו ממבוגרים עם סרטן ריאות מסוג SCLC ואחרים עם מלנומה, והשוו זאת מול הגנום ברקמה בריאה תקינה.

בשלב הבא מתכננים החוקרים לזהות אילו מהמוטאציות הגנטיות הללו מובילה את התאים להפוך לממאירים. לאחר מכן, ייתכן וניתן יהיה לפתח תרופות חדשות, המכוונות כנגד המוטאציות הגנטיות הספציפיות, ולהתאים טיפול אינדיבידואלי על-פי הגנום של הגידול בכל חולה.

 Nature, Dec. 16, 2009, advance online edition

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה