Surgery

האם ביופסית מחט היא הדרך הטובה ביותר לאבחנת סרטן שד? (Annals of Internal Medicine)

מסקירה חדשה שפורסמה ב-Annals of Internal Medicine  וכללה למעלה מ-80 מחקרים להערכת שתי בדיקות הסקר לסרטן שד, עולה כי לביופסית-מחט פחות פולשנית יעילות כמעט-זהה לזו של ביופסיה כירורגית באבחנת סרטן שד.

לדברי החוקרים, מהסקירה עולה כי ביופסית מחט עשויה להבחין טוב יותר בין נגעי שד ממאירים ולא-ממאירים, עם דיוק כמעט זהה לזה של ביופסיה כירורגית, לצד מחצית הסיכון לסיבוכים.

בחשד לסרטן שד לאחר בדיקת סקר ראשונית, הנשים מופנות לרוב לביופסיה במטרה לקבוע אם מדובר בנגע ממאיר. במרבית המקרים, מדובר בגוש או נגע שפיר או לא-ממאיר, שאינו דורש טיפול נוסף.

ניתן לערוך ביופסיה של הנגע באמצעות ניתוח פתוח של השד או עם ביופסית מחט פחות-פולשנית, בה מוסרת דגימה קטנה של רקמת שד מהאזור החשוד, באמצעות מחט המוחדרת דרך העור.

החוקרים טוענים כי לביופסית מחט פחות סיבוכים, וזמן החלמה קצר יותר, בהשוואה לביופסיה כירורגית, אך חלק מהנשים והרופאים חוששים מפני הדיוק של הפרוצדורה, בהשוואה לניתוח פתוח לאבחנת סרטן שד.

מהתוצאות עולה כי לביופסית-מחט דיוק כמעט זהה לזה  של ניתוח פתוח באבחנת נגעים ממאירים לעומת נגעים לא-ממאירים בשד. כמו כן, ביופסיות מחט כרוכות בשיעור נמוך משמעותית של סיבוכים (פחות מ-1% בהשוואה ל-2-10% עם ניתוח פתוח).

בנוסף, מהמחקר עולה כי לנשים שאובחנו תחילה עם סרטן שד לפי ביופסית מחט היה סיכוי גבוה יותר לעבור ניתוח בודד לסרטן שד, בהשוואה לאלו שאובחנו תחילה בעקבות ביופסיה כירורגית.

על-בסיס העדויות הזמינות, נראה כי לאור הרגישות ושיעור הסיבוכים הנמוך, ביופסית-מחט עשויה לשמש כתחליף לביופסיה כירורגית פתוחה. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Annals of Internal Medicine, published online Dec. 15, 2009

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה