Surgery

מידת הפעילות וסוג השתל משפיעים על הסיכון לכשל של שתל הרצועה הצולבת הקדמית (מתוך American Journal of Sports Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד 

                              

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון American Journal of Sports Medicine עולה כי רמה גבוהה של פעילות ושימוש בשתל מתורם זר (אלוגרפט) לעומת שתל עצמי (אוטוגרפט) מגבירים את הסיכון לכשל של שתל הרצועה הצולבת הקדמית (Anterior Cruciate Ligament, ACL).

לדברי החוקרים, על הקלינאים לשקול שימוש בשתל מתורם זר בקרב ספורטאים המעוניינים לשוב למידות פעילות גבוהות ולדון עמם בסיכון האפשרי לכשל של השתל. החוקרים ביקשו להעריך במחקרם זה בצורה פרוספקטיבית את מידת הפעילות ואת סוג השתל כגורמי סיכון לדחיית שתל בקרב 322 חולים אשר עברו שחזור של ה-ACL בין השנים 2002-2003. במהלך השנתיים שלאחר מכן, אירע כשל של השתל ב-5 מבין 135 בהם השתל היה אוטוגרפט (3.70%) וב-16 מבין 187 חולים בהם הושתל אלוגרפט (8.56%).

החוקרים מוסיפים כי חולים עם מידת פעילות גבוהה יותר (ציון במדד Marx של למעלה מ-13 נקודות) לאחר השחזור היו בעלי סיכון גבוה פי 5.53 לסבול מכשל של השתל לעומת אלו עם רמת פעילות נמוכה יותר (ציון Marx של 12 לכל היותר). מידת הפעילות בזמן החבלה לא הייתה בעלת השפעה על הסיכון לכשל של השתל לאחר ביצוע השחזור, הם מציינים.

כשביקשו לנתח את הנתונים לגבי הקשר בין סוג השתל ומידת הפעילות, נמצא כי שני גורמי הסיכון גם יחד הרכיבו את הסיכון לכישלון. באופן ספציפי, מבין החולים עם מידת פעילות פוסט-אופרטיבית גבוהה, אלו בהם הושתל אלוגרפט היו בעלי סיכון מוגבר פי 14 לסבול מכשל של השתל לעומת אלו בהם הושתל אוטוגרפט. לעומת זאת, בקבוצת החולים עם מידת פעילות נמוכה, יחס הסיכויים לכשל של השתל בעקבות השתלת אוטוגרפט צנח ל-2.31.

החוקרים מבהירים כי אין בכוונתם להניא את החולים מחזרה לפעילות מרובה לאחר ניתוח לתיקון הרצועה הצולבת הקדמית, כי אם להעלות סוגיה זו בשנה הראשונה שלאחר ניתוח בחולים בהם ההשתלה הייתה מתורם זר. הם מוסיפים כי ממשיכים כעת לחקור את גורמי הסיכון לדחיית שתל של ה-ACL ומתעתדים לחקור את הגורמים המנבאים ביחס לטיפול הרפואי אשר עשויים לצמצם באופן אובייקטיבי סיכון זה.

Am J Sports Med 2009;37:2362-2367

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה