Surgery

הערכת בטיחות השתלת כבד בחולים עם NASH (מתוך Liver Transplantation)

השתלת כבד בחולים עם NASH (Nonalcoholic Steatohepatitis) מלווה בשיעורי הישרדות והשתלה חוזרת דומים לתוצאות לאחר השתלת כבד בעקבות שחמת כבד על-רקע אלכוהולי, כך עולה ממחקר חדש.

לדברי החוקרים, זהו המחקר הגדול ביותר עם תקופת המעקב הארוכה ביותר, להערכת ההישרדות של חולים עם שחמת כבד על-רקע NASH. מהתוצאות עולה כי למרות מגמה של שיעורי הישרדות נמוכים יותר בחולים עם NASH, בהשוואה לחולים עם שחמת על-רקע אלכוהולי, ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

החוקרים מציינים כי חלה עליה בשכיחות השתלת כבד בעקבות שחמת כבד על-רקע NASH. עם זאת, הסיכון לאחר ההשתלה להישנות NASH או סיבוכים קרדיווסקולאריים על-רקע תסמונת מטבולית אינו-ברור. במטרה לבחון את הנושא, הם השוו את התוצאות ב-71 חולים עם NASH ו-83 חולים עם שחמת כבד על-רקע אלכוהולי, כולם עברו השתלת כבד בין 1997 ו-2007.

למרות ששיעורי ההישרדות בקבוצת החולים עם NASH היו נמוכים יותר, לא תועד הבדל מובהק סטטיסטית. שיעורי ההישרדות בקבוצת החולים עם NASH עמדו על 82% לאחר שנה אחת, ולאחר 5 שנים ירדו ל-75%. בקבוצת החולים עם שחמת כבד על-רקע אלכוהולי שיעורי ההישרדות המקבילים עמדו על 92% ו-86%.

גם שיעורי כשלון השתל היו דומים בקבוצת החולים עם NASH ואלו עם שחמת על-רקע אלכוהולי (24% לעומת 18%).

בשתי הקבוצות, אלח-דם הייתה הסיבה העיקרית לתמותה לאחר-השתלה, וזו הסיבה שהובילה לתמותה ב-54% ממקרי התמותה של חולים עם NASH ו-43% ממקרי התמותה בקבוצת החולים עם שחמת על-רקע אלכוהולי. בקבוצת החולים עם NASH שיעורי התמותה מסיבות קרדיווסקולאריות היו גבוהים יותר בהשוואה לקבוצת החולים עם שחמת על-רקע אלכוהולי (26% לעומת 7%), אך שוב, ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית (p=0.21).

מנגד, בקבוצת החולים עם שחמת על-רקע אלכוהול תועד שיעור גבוה יותר משמעותית של מקרי תמותה על-רקע ממאירות (29% לעומת 0%, p=0.024).

הישנות סטיאטו-הפטיטיס תועדה ב-33% מהחולים בקבוצת NASH.

החוקרים מסכמים וכותבים כי NASH היא אינדיקציה מקובלת להשתלת כבד, עם שיעורי הישרדות לאחר השתלה הדומים לשיעורי ההישרדות עם שחמת כבד על-רקע סיבות אחרות. יש חשיבות רבה לאיזון אגרסיבי של התסמונת המטבולית בטיפול בחולים לאחר-השתלה, לא רק למניעת הישנות בכבד המושתל, אלא גם למניעת תמותה קרדיווסקולארית.

Liver Transpl 2009;15:1814-1820

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה