Surgery

שכיחות גבוהה של מחלת דיסק בצעירים בעלי עודף משקל והשמנה לפי בדיקות MRI (מתוך הכנס השנתי של Radiological Society of North America)

חוקרים מניו-יורק דיווחו בכנס השנתי של Radiological Society of North America כי בקרב מתבגרים בעלי עודף משקל או השמנת-יתר הפונים לחדר מיון בתלונות של כאב גב חמור,  שיעורי היארעות גבוהים של פריצת דיסק מותני.

החוקרים מסבירים כי כאב גב ומחלת דיסק ניוונית הן בעיות נוספות הקשורות בהשמנת-יתר בילדים, לצד סוכרת מסוג 2. פריצת דיסק ומחלת עמוד שדרה נחשבות לבעיה של חולים מבוגרים, אך רופאים פוגשים גם בצעירים שמנים הסובלים מהפרעות אלו. זהו המחקר הראשון שבחן את הקשר בין ערכי BMI גבוהים ובין אבנורמליות של הדיסק בילדים.

במחקר הרטרוספקטיבי החוקרים סקרו את בדיקות ה-MRI להערכת עמוד השדרה המותני ב-188 צעירים, בגילאי 12-20 שנים, שפנו לחדר מיון בין השנים 2005-2009. בדיקות ה-MRI נערכו במקרים של כאבי גב בלבד; הסקירה לא כללה מקרים של חבלה או מצבים אחרים המגבירים את הנטייה של ילדים לכאבי גב.

החוקרים מצאו כי ב-97 מהמשתתפים (52%) שהתלוננו על כאבי גב תועדה אבנורמליות בעמוד השדרה המותני. בכל המשתתפים פרט לשישה חולים תועדה מחלה של הדיסק; ב-55 תועדה מחלה בגובה אחד וב-36 אובחנה מחלה במספר אזורים. יתר הסיבות לכאב גב כללו ספונדילוליסטזיס ב-3 חולים, חולה אחד אובחן עם קיפוזיס מסוג Scheuermann’s Kyphosis, ומחלה מבודדת של הפאסטים אובחנה בשני חולים.

החוקרים אספו נתונים אודות גובה ומשקל עבור 108 חולים. ב-53 תועדו ערכי BMI של מעל אחוזון 75; ב-44 חולים ערכי BMI עמדו על מעל אחוזון 85 ו-26 מעל אחוזון 95.

לפי ה-CDC , ערכי BMI של מעל אחוזון 95 נחשבים להשמנת-יתר בילדות, אחוזון 85 ומעלה הינו גורם סיכון להשמנת-יתר.

החוקרים קבעו את אחוזון 75 כערך הסף, כאשר מבין 55 החולים עם ערכי BMI של מתחת לאחוזון 75, ב-34 (62%) בדיקות ה-MRI היו תקינות וב-21 (38%) הבדיקות היו אבנורמליות. מבין 53 המשתתפים עם ערכי BMI מעל אחוזון 75, ב-18 (34%) בדיקת ה-MRI הייתה תקינה וב-35 (66%) הבדיקה הייתה אבנורמלית (p=0.0043).

החוקרים מדווחים על אבנורמליות מוגברת בעמוד השדרה עם ערכי BMI גבוהים. תוצאות אלו מוכיחות את הקשר הבולט בין ערכי BMI גבוהים בילדים ובין היארעות מחלה של הדיסק המותני. הם גם מציינים כי מחלת דיסק פוגעת גם בצעירים.

כאב גב בילדים מיוחס לרוב להתכווצות שרירים או מתיחת שרירים. חלק גדול מהמומחים אינם ממליצים על בדיקת MRI בילדים עם כאבי גב, אלא אם קיימים סימנים נוירולוגים ספציפיים שעשויים להצביע על בעיה. ההנחה היא כי ככל הנראה לא מדובר במחלה של הדיסק. תוצאות הסקירה הנוכחית מעידות אחרות.

מתוך הכנס השנתי של Radiological Society of North America

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה