Surgery

Ketofol מתאים לסדציה ושיכוך כאבים בחדר המיון (Ann Emerg Med)


רופאים מקנדה מדווחים כי Ketofol, שילוב של Ketamine ו-Propofol, הינה תרופה בטוחה ויעילה לשיכוך כאבים וסדציה בזמן פרוצדורות כואבות בחדר מיון. Ketofol משמש לסדציה ושיכוך כאבים במגוון פרוצדורות רפואיות, עם מעט תופעות לוואי וזמן החלמה קצר, ולכן מתאים מאוד לתנאי חדר מיון.

החוקרים העריכו את היעילות והבטיחות של מתן תוך-ורידי של Ketofol (0.75 mL/kg Ketamine ו-0.75 mL/kg Propofol) לסדציה ושיכוך כאבים ב-114 חולים שעברו פרוצדורות כואבות בחדר מיון.

כל הפרוצדורות, פרט לארבע, הושלמו בהצלחה, ללא צורך בטיפול תרופתי נוסף. במרבית המטופלים נרשמה עליה קלה בדופק ובלחץ הדם, אך אף אחד לא פיתח תת-ל”ד או סימני פרפוזיה ירודה.

זמני ההחלמה נעו בין 5 ו-45 דקות (חציון, 15 דקות), כאשר למעלה מ-80% החלימו בתוך 20 דקות.

חציון מדדי שביעות הרצון היה גבוה. בסולם של 0 (אינו מרוצה) ו-10 (מרוצה מאוד), עמד החציון על 10 עבור הרופאים, האחיות והמטופלים.

שלושה חולים פיתחו היפוקסיה, כאשר אחד נזקק לסיוע נשימתי למשך 2 דקות, חולה אחד פיתח תגובה פתאומית שבאה לידי ביטוי באגיטציות, שחלפו מהר לאחר מתן Midazolam תוך-ורידי. אף אחד מהחולים לא נזקק לאינטובציה, וכולם שוחררו במצב טוב.

החוקרים מאמינים כי Ketofol הינו שילוב חדש של שתי תרופות מוכרות היטב, עם יתרונות במצבים מסוימים.

תופעות הלוואי של Ketamin ושל Propofol מאזנות מעט אלו את אלו, כלומר, Propofol גורם לירידת ל”ד, בעוד ש-Ketamine מעלה את לחץ הדם, Propofol אינו משכך כאבים, בניגוד ל-Ketamin, Ketamin גורם להקאות בעוד ש-Propofol נוגד-הקאות.

כאשר נתונים נוספים יהיו זמינים, יהיה מעניין לבדוק אם Ketofol אכן מתאים כסדציה ושיכוך כאבים לפני פרוצדורות. כרגע נראה כי זו האופציה האידיאלית בתנאי חדר מיון, לפרוצדורות קצרות הדורשות שיכוך כאבים משמעותי, תוך שמירה על זמן החלמה קצר (החיסרון העיקרי של תשלובת Fentanyl/Midazolam).

כמו כן, מעניין לבדוק באם שילוב אחר של Ketamine ו-Propofol (דוגמאת k/p 30:70) יוכל לספק סדציה טובה עם פחות תופעות לוואי פסיכומימטיות, ללא ירידת ל”ד ומיזעור הסיכון לדיכוי נשימתי.

Ann Emerg Med. 2007;49:23-30.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה