Surgery

סבירות נמוכה יותר שגידולי ריאה שהתגלו באקראי ידרשו ניתוח לכריתת ריאה (J Thorac Oncol)

ממחקר חדש עולה כי סרטני ריאה שהתגלו באקראי נוטים להיות קטנים יותר, והסבירות שידרשו ניתוח להסרת הריאה קטנה יותר.

לדברי החוקרים, זיהוי אקראי של גידולי ריאה הופך שכיח יותר ככל שהדמיה של העורקים הקורונרים, תסחיף ריאתי, מחלה של אבי העורקים, וכאבי בטן עולה. עם זאת, אין המלצה לערוך בדיקות סקר לסרטן ריאות, דבר שעשוי להסביר את סיכויי ההישרדות הנמוכים, כפי שהיו לפני 30 שנים, בעוד שסיכויי ההישרדות של סרטנים אחרים השתפרו הודות לבדיקות סקר רוטיניות.

החוקרים זיהו 274 חולים שעברו כריתה כירורגית של סרטן ריאה, עם שוליים שליליים, בין 1999 ו-2004. מהם, ב-104 מקרים זוהה הגידול באקראי.

בתחילה, מרבית האינדיקציות להדמיה היו סקירות צילום חזה, צילום חזה לפני ניתוח, קביעת שלב (Stage) של גידול אחר, והערכת תסמינים בבית החזה, דוגמאת דלקת ריאות ואוטם לבבי. סיבות אחרות כללו הערכה של כאב שאינו בבית החזה, טראומה, מחלת ריאות אינטרסטיציאלית וסקירה קורונרית.

באופן לא-מפתיע, בחולים עם סרטן ריאה שהתגלה באקראי, מדובר היה בגידולים קטנים יותר, בשלבים מוקדמים יותר של המחלה. למעשה, מחצית מכל החולים עם Stage I NSCLC (Non Small Cell Lung Cancer) זוהו באקראי.

מבין 23 החולים עם Brocnhioalveolar Carcinoma, 65% אובחנו באקראי, בהשוואה ל-34% מהגידולים מהסוגים ההיסטולוגים האחרים (p=0.003). לא ברור אם הסיבה העיקרית לכך היא גדילה איטית ולא-פולשנית ללא טיפול, או באם גידולים אלו עתידים להתפתח לאדנוקרצינומה.

כאמור, הסבירות שגידולים שהתגלו באקראי ידרשו כריתת ריאה, לה שיעורי תחלואה ותמותה גבוהים יותר בהשוואה לכריתת אונה, היתה נמוכה יותר.

לאחר תיקנון לשלב הגידול, משך ההישרדות היה קצר יותר בהשוואה בין גידולים שהתגלו באקראי וגידולי ריאה סימפטומטיים. עם זאת, עבור 17 הנגעים שזוהה בבדיקת CT, ערך Hazard Ratio לתמותה, שתוקנן לשלב הגידול, עמד על 0.47 עבור גידול אקראי, למרות שגודל המדגם היה קטן מכדי לבסס משמעות סטטיסטית.

J Thorac Oncol 2007:2.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה