Surgery

תפקוד הברך ירוד לאחר ניתוח עקב ירידה בכוח השריר (מתוך Arthritis Care & Research)

Meniscectomy,  שמוגדר כהסרה כירורגית של כל המניסקוס בברך או חלק ממנו, הוא טיפול נפוץ המוריד כאב ומשפר את תפקוד הברך. אך מגבלות בתפקוד הברך הופיעו במחקרים קצרי וארוכי טווח מסיבות, שאינן ברורות. מחקר חדש, שפורסם במהדורת דצמבר של Arthritis Care & Research, בדק את כוח השריר, יכולות וסימפטומים המתוארים על ידי חולים מספר שנים לאחר שעברו meniscectomy.

במחקר השתתפו 45 חולים בני 38-50, שעברו ניתוח בשל קרע במניסקוס בין שנה ל-6 שנים לפני תחילת המחקר. החולים עבור בדיקות לכוח השריר וליכולות תפקודיות. כמו כן, ניתן להם למלא שאלוני KOOS (Knee Injury and Osteoarthritis Outcome Score) המודדים כאב, תפקוד בפעילויות היום יום ובספורט ואיכות חיים הקשורה לברך. תוצאות המחקר מראות כי כוח שריר ויכולות תפקודיות היו נמוכים יותר ברגל, שנותחה בהשוואה לרגל, שלא נותחה. בנוסף, החולים דיווחו על סימפטומים של מגבלות תפקודיות בשאלוני KOOS, עם ניקוד נמוך יותר בכל השטחים בהשוואה לנבדקי ביקורת בריאים. כוח שריר הארבע ראשי היה בקורולציה לניקודי KOOS.

זהו המחקר הראשון המראה, שלחולים העוברים ניתוח בברך לתיקון קרע לא טראומטי במניסקוס, יש כוח שריר ויכולות נמוכות יותר ברגל, שנותחה, בהשוואה לרגל השנייה, שלא נותחה, 4 שנים לאחר הניתוח. למרות שכבר דווח על כוח שריר נמוך יותר בתקופה של מספר חודשים אחרי הניתוח, שמו פחות מדי דגש על שחזור כוח השריר. לחולים, שעברו meniscectomy, יש הוראה לבצע תוכנית של פעילות גופנית בבית, אך  טיפול גופני תחת השגחה לא נחשב הכרחי.

בנוסף, מספר מחקרים בדקו את הקשר בין חוסר בכוח שריר ובין תפקוד. למרות שניתן לכמת כוח שריר איזו קינטי, בדיקות אלה לא לוקחות בחשבון אספקטים שריריים אחרים, כגון תזמון וקואורדינציה. בדיקות יכולות תפקודיות מנסות לחקות את התנועות הטבעיות, אך הן מורכבות כי הן מערבות מספר רב של מפרקים וקבוצות שרירים. במחקר הנוכחי, הקשר בין חוסר בכוח שריר הארבע ראשי וסימפטומים ותפקוד המדווחים עצמית , מצביע על קשר קרוב בין מגבלות תפקודיות וכוח שריר בחולים בגיל העמידה, שעברו meniscectomy. הקשר בין יחס כוח שריר הארבע ראשי ויחס מבחן הרמת רגל אחת (במבחן זה החולה יושב ומתבקש להרים רגל אחת כמה פעמים שהוא יכול בהצלחה) יכול להצביע על כך, שירידה בכוח השריר מיוחסת לתפקוד מוגבל של הברך.

ליקוי בתפקוד השריר יכול להיות מיוחס להרגשת אי יציבות, שחולים, שעברו meniscectomy, מדווחים עליה לעיתים קרובות, ואשר משחקים תפקיד באוסטאוארתריטיס. החוקרים מסכמים ואומרים כי חולשה יחסית זו של שריר הארבע ראשי משפיעה בצורה משמעותית על תפקוד הברך האובייקטיבי והמדווח עצמית, על כאב ועל איכות החיים, דבר המדגיש את החשיבות של שיקום תפקוד השריר לאחר meniscectomy בחולים בגיל העמידה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה