Surgery

ניתוח מביא לתוצאות טובות יותר לעומת טיפול לא כירורגי בהיצרות של עמוד שדרה מותני (מתוך Spine)

ממחקר חדש, שפורסם במדורת ינואר של Spine, עולה כי לחולים עם היצרות לומברית נמוכה דגנרטיבית, אשר עברו התערבות כירורגית, יש שיפור גדול יותר בכאב גב תחתון ובכאב ברגל בהשוואה לאלה, שקיבלו טיפול לא כירורגי.

לא קיימים מחקרים רנדומאליים קודמים, אשר העריכו את היעילות של ניתוח לעומת טיפול שמרני בהיצרות של עמוד שדרה. החולים, שנכללו במחקר הנוכחי, מייצגים חולים עם LSS (lumbar spinal stenosis) המאופיין על ידי היצרות רדיוגראפית ניכרת של תעלה ספינאלית מותנית, כאב גב תחתון מתמשך המקרין לעכוז ולגף תחתון, דיספונקציה נוירולוגית ונכות פונקציונאלית נראית לעין. החולים לא חוו חסרים נוירולוגים פרגרסיביים ולא סבלו מכאב עיקש, שדרש התערבות כירורגית.

לחולים במחקר היה מצב קליני הנחשב על ידי רופאים מנוסים כמושפע בקלות על ידי טיפול כירורגי או שמרני. 4 בתי חולים אוניברסיטאיים הסכימו על סיווג של LSS דגנרטיבי, על קריטריוני הכללה ואי הכללה במחקר, על פרוצדורות רדיולוגיות, על עקרונות כירורגיים, על אופציות טיפוליות לא כירורגיות ועל פרוטוקולי מעקב.

מתוך 94 חולים, שחולקו רנדומאלית, 50 עברו ניתוח ו-44 קיבלו טיפול שמרני. הניתוח היה מורכב מלמינקטומי של הסגמנטים המוצרים, כאשר ל-10 גם היה איחוי טרנס פדיקולרי.

המשתנה העיקרי התבסס על הערכת הנכות התפקודית תוך שימוש ב- ODI (Oswestry Disability Index, סקאלה מ-0 עד 100). תוצאות אחרות כללו עוצמת הכאב ברגל ובגב הקשורה לסקאלות מ-0 עד 10 ודיווח עצמי ומדידה של יכולת הליכה בעת החלוקה הרנדומאלית ובעת בדיקות המעקב לאחר 6, 12 ו-24 חודשים.

שתי הקבוצות השתפרו במהלך המעקב, אך הקבוצה, שעברה ניתוח חוותה יותר שיפור לאחר שנה עם הבדל ממוצע של 11.3 עבור נכות (CI רווח בר סמך 95% : 4.3-18.4), 1.7 עבור כאב ברגל (95% CI 0.4-3.0) ו-2.3 עבור כאב הגב (95% CI 1.1-3.6). לאחר שנתיים של מעקב, ההבדלים הממוצעים לא היו בולטים : 7.8 עבור נכות (95% CI 0.8-14.9), 1.5 עבור כאב ברגל (95% CI 0.3-2.8) ו-2.1 עבור כאב גב (95% CI 1.0-3.3). יכולת הליכה (מדודה ומדווחת עצמית) היו אותו דבר בשתי הקבוצות.

למרות שהחולים השתפרו לאחר שנתיים ללא תלות בטיפול ההתחלתי, החולים, שעברו ניתוח, דיווחו על שיפור גדול יותר בנוגע לכאב ברגל, בגב ובנוגע לנכות הכוללת. היתרון היחסי של טיפול כירורגי ראשוני ירד במהלך הזמן, אך התוצאות של ניתוח נשארו עדיפות במשך שנתיים. החוקרים ממליצים על מעקב ארוך יותר על מנת לקבוע אם הבדלים אלה נשמרים לאחר שנתיים.

החוקרים מסכמים ואומרים כי בחולים עם היצרות ספינאלית, לניתוח הפחתת לחץ יש אפקט יעיל על כאב גב תחתון ורגל ועל נכות כוללת. יש לציין כי גם החולים, שקיבלו טיפול שמרני התאוששו. על כן, החוקרים ממליצים כי הניתוח צריך להיות מוצע כטיפול עם זהירות רק לאחר טיפול שמרני בחולה.

Spine. 2007;32:1-8

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה