Surgery

הסרה קולונסקופית איטית מגדילה סיכויים של זיהוי לזיות (מתוך N Engl J Med)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת דצמבר של The New England Journal of Medicine, עולה כי אפילו בקרב מבצעי אנדוסקופיה מנוסים ביותר הסבירות לזהות אדנומות ניאופלסטיות משתנה בצורה רחבה. הזמן המוקדש לבדיקת המוקוזה הקולו-רקטלית (בעת משיכה החוצה של המכשיר) אחראי במידה רבה לשונות זו.

יש מספר אינדיקטורים אמינים של כיצד לבצע אנדוסקופיה טובה ברפואה הרוטינית, הערכת מידה אחת המוצעת על ידי החוקרים היא שיעור גילו הלזיות הניאופלסטיות. החוקרים ניטרו תוצאות במרפאה פרטית, שהעסיקה 12 גסטרו אנטרולוגים מומחים. התוצאות כללו שיעור של זיהוי לזיות ניאופלסטיות ב-2533 נבדקים, שעברו סיקור ראשון של אנדוסקופיה בין ינואר 2003 ומארס 2004.

נבדקים עם סימפטומים של הפרעות קולוניות ואלה עם היסטוריה של ניאופלזיה קולו-רקטלית הוצאו מהמחקר. סך הכל הוערך מידע מ-2053 קולונוסקופיות. לשלושה רופאים עם ניסיון קליני של 21 שנה כל אחד מהם, היה ממוצע של פחות מ-6 דקות מרגע זיהוי הצקום ועד להסרת המכשיר מעבר לאנוס. זמן ממוצע למשיכת המכשיר היה גדול מ-6 דקות עבור שאר תשעת הרופאים, שהניסיון הקליני שלהם היה בממוצע 13 שנה.

החוקרים איתרו קשר בולט הנראה לינארי בין זמן משיכת המכשיר (טווח של בין 3.1 ל-16.8 דקות) ובין שיעורי זיהוי הניאופלזיה והניאופלזיה המתקדמת במהלך פרוצדורות, שבהן לא הוסר אף פוליפ     (r = 0.90, p < 0.001). הקשר הלינארי נשמר כאשר הפוליפים הוסרו (5.6 עד 19.1 דקות).

השיעור הכללי של זיהוי אדנומות בקרב רופאים, אשר מבצעים אנדוסקופיות, שהיו להם זמני משיכת מכשיר ממוצע יחסית איטיים, היה כמעט פי 4 בהשוואה לשיעור בקרב אלה עם זמני משיכת מכשיר יחסית מהירות.

בקרב הפרוצדורות, שבהן לא הוסר אף פוליפ, רופאים, אשר מבצעים אנדוסקופיות עם זמן משיכה ממוצע הנמוך מ-6 דקות זיהו ניאפולזיה מתקדמת ב-2.6% מהנבדקים לעומת 6.4% בקרב אלה, שזמן המשיכה שלהם היה יותר ארוך (p = 0.005). היפר פלזיה אובחנה ב-10.2% וב-26.8% מהנבדקים בהתאמה (p = 0.03). כמות זמן מתאימה מינימאלית למשיכה קולונוסקופית יכולה להשתוות עם איכות הקולונוסקופיה.

במאמר מערכת נלווה נשאלה השאלה : “כיצד אנו יכולים לשפר את האיכות ? ” תשובה אחת יכולה להיות למדוד את זה כל יום. המחקר הנוכחי מאשר את העובדה, ששיפור איכות יכולה להיות מבוצעת ביעילות במרפאות קליניות עמוסות. יש לציין כי המחקר בשיפור האיכות מספק פעילות למרכזים אקדמיים וממומן על ידי חוקרים, אך עליו גם להיות חלק מתרבות של רפואה קלינית יום יומית.

N Engl J Med 2006;355:2533-2541,2588-2589

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה