Surgery

חוות דעת שנייה בסרטן שד מביאה לשינוי בטיפול במחצית מהמקרים (מתוך Cancer)

כאשר נשים שאובחן אצלן סרטן שד וניתנה להן המלצה לתכנית טיפול, עברו הערכה ע”י ועדה רב-תחומית לשם קבלת חוות דעת נוספת, ההמלצה לניתוח שונתה ב-52% מהן- כך עפ”י מחקר שפורסם בגיליון נובמבר של Cancer.

תוצאות המחקר מראות, כי גישה רב-תחומית עשויה לספק מידע חשוב נוסף, המאפשר קבלת חוות דעת ממומחה והמלצות המבוססות על המחקרים האחרונים ביותר.

לדברי החוקרים, הגישה הרב תחומית צריכה להיות ה- “standard of care“, שכן החולות אינן מטופלות ע”י מודליות אחת. גישה רב-תחומית זאת משמשת כבר מרכזים רבים ברחב י ארה”ב, ולא רק עבור סרטן שד, אלא גם עבור גידולים שכיחים אחרים.

הועידה הרב-תחומית להערכת הגידול כללה מנתחים, אונקולוגים, רדיולוגים, פתולוגים, אונקולוגים-רדיולוגים ואחיות. השינויים בהמלצות לטיפול נעשו לאחר שהמומחים בדקו מחדש את הנתונים עבור כל אחת מהחולות, ובמקרים רבים, לאחר בקשה למבחנים דיאגנוסטיים נוספים, שכללו הדמיה נוספת או צביעה היסטולוגית.

רבים מהשינויים נעשו לאחר בדיקה חוזרת של תוצאות הממוגרפיה ע”י מומחים לשיקוף השד, ששינו את הפרשנות הקודמת ב-45% מהמקרים (67 מתוך 149 חולות). השינוי השכיח ביותר היה זיהוי של נגעים נוספים, ו-43 נשים קיבלו המלצה לעבור ביופסיה נוספת או שינוי במעקב ע”י הדמיה. ל-16 מתוך 149 (11%) הנשים הומלץ על שינוי בניתוח, בהתבסס על סקירת הממוגרפיה- 8 נשים על בסיס סקירה רדיוגרפית בלבד, ו-8 הנותרות כתוצאה מביופסיות נוספות.

בנוסף, פתולוגים המתמחים בשד סקרו את הדגימות ההיסטולוגיות מחדש, ושינו את הפרשנות ב-29% מהמקרים. כך למשל, ב-26 נשים היו שינויים בדרגת הגידול או בתת-סוג שלו. לבסוף, כתוצאה מהפרשנות הפתולוגית לבדה, הומלץ על שינוי בטיפול הכירורגי ב-13 נשים.

ב-48 נשים (32%), הומלץ על שינויים שלא בהתבסס על ממצאים רדיוגרפיים או פתולוגיים, אלא על דעת אונקולוגים, מנתחים ואונקולוגים-רדיולוגיים, שכולם פעלו בהתאם להנחיות של ה- National Comprehensive Cancer Network.

על-אף שגישה רב-תחומית צריכה להיות ה- standard of care, המציאות הכלכלית היא שלחלק מהנשים, יהיה זה קשה להגיע לאחד המרכזים המתמחים בכך.

המחקר הנוכחי לא התחשב בעלות-תועלת, אך מחקרים אחרים בודקים את הנושא. לדברי החוקרים יהיה קשה לכמת זאת. כך לדוגמא, אישה עם המלצה לכריתת שד, שהמלצתה משתנה לניתוח משמר- במונחים של כסף ייתכן שלא מדובר בחיסכון משמעותי, אך מדובר בהשפעה עצומה על חיי האישה.

ישנם מספר שינויים שעשויים להביא להפחתה בעלויות. למשל, אישה המיועדת לעבור כריתת שד, שמקבלת טיפול כימותרפי לפני הניתוח, אינה זקוקה עוד לניתוח נרחב, שכן הגידול התכווץ. או במקרה שהמלצה לכריתת גידול + הקרנות עוברת שינוי לכריתת שד מלאה, עקב הערכה פתולוגית מחודשת המגלה סיכון גבוה להישנות- עלויות הניתוח עשויות להיות דומות, אך היעדר ההקרנות לאחר מכן עשוי להביא לירידה בעלויות.

Cancer. 2006;107:2346-2351

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה