Surgery

האם הסרת נמק בשיטה אנדוסקופית היא טיפול הבחירה המומלץ במקרים של נמק מזוהם של הלבלב? (Endoscopy.)

טיפול הבחירה במקרים של נמק מזוהם של הלבלב הוא ניתוח פתוח להסרת הנמק, אך הניתוח מלווה בשיעורי תחלואה ותמותה משמעותיים, ושהות ממושכת בבית החולים. הסרת הנמק בשיטות מלעוריות או אנדוסקופיות מהוות אלטרנטיבה לטיפול זה. מחקר חדש נועד לבחון את הטיפול האנדוסקופי במקרים אלו, הניתן לביצוע דרך הדופן האחורית של הקיבה.

החוקרים העריכו את האינדיקציות, מצב החולים לפי מדד APACHE 2 (Acute Physiology and Chronic Health Evaluation), ושיעורי ההצלחה של טיפול אנדוסקופי כטיפול העיקרי. במחקר השתתפו חולים עם נמק מזוהם ממוקם של הלבלב, במהלך התקופה שבין מאי 2002 ואוקטובר 2004.

לאחר שיצרו גישה לחלל הנמק, בעזרת אולטרה-סאונד אנדוסקופי, יצרו פתח גדול והסירו את השיירים הנקרוטיים באמצעות כלים אנדוסקופים, תחת הדמיה.

מהתוצאות עולה כי 13 חולים (9 גברים, 4 נשים, גיל ממוצע של 53 נשים), 11 עם בקטריולוגיה חיובית, עברו ניסיון להסרה אנדוסקופית של הנמק. חציון מדד APACHE 2 בתחילת המחקר עמד על 8 (בטווח 1-18). 4 חולים נזקקו לטיפול ביחידת טיפול נמרץ. הטיפול בנמק בוצע בהצלחה ב-12 חולים, עם 4 התערבויות אנדוסקופיות בממוצע (בטווח שבין 1-10). חולה אחד נזקק לניתוח פתוח, שניים עברו טיפול מלעורי נוסף להסרת הנמק, וחולה אחד נזקק לניקוז לפרוסקופי. 2 חולים נפטרו בעקבות סיבוכים שאינם קשורים לפרוצדורה. החוקרים עקבו אחר 11 המשתתפים ששרדו במשך תקופה של 16 חודשים (חציון, בטווח שבין 6-38 חודשים).

לסיכום, הסרה נמקית באמצעות אנדוסקופיה היא שיטה בטוחה לטיפול בנמק מזוהם של הלבלב, במרבית המקרים יש צורך במספר טיפולים. ניתן לשלב את השיטה הנ”ל עם שיטות כירורגיות אחרות, אך מחקרים פרוספקטיביים גדולים יותר עשויים לקבוע במדויק את חשיבות השיטה המוצעת במחקר.

Endoscopy. 2006 Sep;38(9):925-8

לידיעה ב-Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה