Surgery

האם MRI פונקציונאלי מאפשר טיפול יותר אגרסיבי בגידול מוחי ? (מתוך Radiology)

MRI פונקציונאלי פרה ניתוחי עוזר למנתחים בתכנון הטיפול עבור חולים עם גידול מוחי בעל פוטנציאל של הסרה. MRI  פונקציונאלי מדגיש אופציות טיפוליות, שהמנתחים לא היו שוקלים אותן בגלל סיכון תפקודי.

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת ספטמבר של Radiology, עולה כי בחולים מסוימים זמן הניתוח יכול להיות מקוצר, ההיקף של הסרת הגידול יכול להיות גדול יותר וגודל פתיחת הגולגולת יכול להיות קטן יותר.

עד עתה, הייתה עדות מועטה בנוגע ליעילות של MRI  פונקציונאלי בתכנון הטיפול בחולים עם גידולי מוח, אף על פי שהיעילות האבחונית והטכנית שלו דומה לזו של טכניקות הדמיה סטנדרטיות יותר פולשניות, ששימשו כהתייחסות.

החוקרים העריכו את האפקט של ביצוע MRI  פונקציונאלי פרה ניתוחי על ידי כך שנוירוכירורגים תיארו את הטיפול, שהם חשבו עליו לפני ואחרי קבלת התוצאות של ה-MRI  הפונקציונאלי. במחקר השתתפו 39 נבדקים עם גידולים מוחיים אשר היה להם פוטנציאל של הסרת הגידול.

גישה יותר אגרסיבית תוכננה ל-18 מהחולים כתוצאה מהשימוש באמצעי ההדמיה הנ”ל. מתוך 9 חולים, שלא תוכנן להם ניתוח, 5 עברו פתיחת גולגולת עם מיפוי, 2 עברו ביופסיה ו-2 נשארו ללא שינוי.

בשישה מקרים הנוירוכירורגים דיווחו על כך, שתוצאות ה-MRI  פונקציונאלי הביאו להסרה יותר מלאה של הגידול, ואילו שני חולים נזקקו לפתיחת גולגולת יותר קטנה ממה שתוכנן להם.

בנוסף, המנתחים ציינו כי זמן הניתוח ירד ב-15 עד 60 דקות ב-22 חולים. כמו כן, נמנע הצורך של הדמיה פולשנית, שהייתה הכרחית עבור 4 חולים.

החוקרים מעריכים כי הזמן הדרוש לביצוע של כל בדיקת הMRI  הפונקציונאלי לפני הניתוח היה פחות משעה.

לסיכום, בגלל שאפשר לבצע שיטת הדמיה זו בסביבה הקלינית העמוסה, ל-MRI  פונקציונאלי יש תפקיד רחב בתכנון נוירוכירורגי, כולל בבחירת החולים, בהערכת ישימות הניתוח ובתכנון הניתוח עצמו.

Radiology 2006;240:793-802

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה