Surgery

צילומי חזה מעלים את הסיכון לסרטן בנשאיות BRCA1/2 (מתוך J Clin Oncol)

מחקר חדש מצא כי לצילומי רנטגן השפעה גדולה על הסיכון לסרטן שד בנשאיות המוטאציה ל-BRCA1/2. מחקרים הראו כי נשים צעירות העוברות צילומי רנטגן חוזרים להערכת Scoliosis, מצויות בסיכון מוגבר לסרטן שד.

החוקרים בחנו 1601 נשים שהיו נשאיות ל-BRCA1 או BRCA2 ונחשפו באופן רוטיני לצילומי רנטגן קונבנציונאליים לבדיקת סקר או אבחון ובחנו את הסיכון לסרטן שד.

נשים אלו היו בסיכון גבוה לסרטן שד מלכתחילה, ללא קשר להגדלה האפשרית של הסיכון בעקבות צילומי חזה.

החוקרים מצאו כי קיים קשר בין כל חשיפה לצילום רנטגן ו-Hazard Ratio של 1.54. נשים בגיל 40 או פחות, היו בסיכון גבוה עוד יותר לסרטן שד בעקבות חשיפה לצילומי רנטגן, עם HR של 1.97. בנשים שנולדו לאחר 1949 חושב HR של 2.56. נשאיות BRCA1/2 שנחשפו לצילומי חזה לפני גיל 20 היו בסיכון הגדול ביותר, עם HR של 4.64.

החוקרים כותבים כי ייתכן וקיים קשר בין חשיפה לקרינה מייננת בעקבות צילומי חזה ובין סיכון משמעותי לסרטן שד בנשים עם מוטאציית BRCA1 או BRCA2.

עליה משמעותית בסיכון לסרטן שד בנשאיות BRCA1/2 זוהתה כבר במינוני קרינה נמוכים משמעותית מאלו שנקשרו עם סיכון מוגבר באוכלוסיות אחרות.

החוקרים כותבים כי המינון הממוצע היה נמוך. מינון הקרינה הכולל אליו נחשפו הנשים שעברו מספר גדול של צילומי חזה לא עלה ככל הנראה על 10-20mGy.

החוקרים ממליצים לבצע ניתוח מעמיק של סיכוני צילומי חזה בנשאיות צעירות של מוטאציה BRCA1/2, אך מזהירים כי יש לאשר את התוצאות וכי תתכן הטיית זיכרון בממצאים.

J Clin Oncol 2006;24:3361-3366.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה