Surgery

משככי כאבים שכיחים יותר מהרואין וקוקאין כגורמי תמותה עקב מינון יתר

מניתוח המגמות של הרעלות תרופות הגורמות תמותה ניתן ההסבר לאפידמיה הארצית של תמותה בעקבות מינון יתר בארה”ב החל משנת 1990. רק לאחרונה זוהתה תרומת מרשמי משככי כאבים לאפידמיה.

אופיואידים ניתנים לעיתים קרובות במטרה לשכך כאבים, אך בשימוש לא-הולם עלולים לגרום תמותה. במהלך 15 השנים האחרונות, עלו שיעורי מכירת אופיואידים לשיכוך כאבים, כולל Oxycodone, Hydrocodone, Methadone ו-Fentanyl, והתמותה עקב טיפולים אלו עלתה גם היא במקביל.

בשנת 2002, למעלה מ-16,000 איש בארה”ב נפטרו כתוצאות ממינון יתר של תרופה, כאשר מרבית המקרים נובעים מאופיואידים, הרואין וקוקאין. אופיואידים היו שכיחים עוד יותר מהרואין וקוקאין בין 1999 ו-2002.

נראה כי השכיחות עולה במהירות. בין 1979 ו-1990 שיעור התמותה בעקבות הרעלת תרופות לא-מכוונת עלתה בממוצע ב-5.3% כל שנה. בין 1990 ו-2002, השיעור עלה ב-18.1% כל שנה. תרומת אופיואידים להרעלות עלתה גם היא. משנת 1999 עד 2002 מספר מקרי התמותה עקב מינון יתר עקב הרעלת אופיואידים עלה ב-91.2%. בעוד שמשככי כאבים מצויים בעליה המשמעותית ביותר בשכיחות, גם שיעורי התמותה עקב הרואין וקוקאין עלו ב-22.8% ו-12.4%, בהתאמה.

במאמר מערכת הזהירו מפני חששות לא-מוצדקים הגוברים בעקבות טיפול בסטרואידים כמשככי כאבים, וציינו כי שימוש לרעה באופיואידים נעשה בעיקר ע”י משתמשי רחוב וחולים פסיכיאטריים, ולא בחולים הסובלים מכאב.

הכותבים מציינים גם את הכמות הגדולה של אופיואידים הנגנבים כל שנה מבתי מרקחת, וטוענים כי תמותה עקב מינון יתר בעקבות תרופות הניתנות במרשם, אינן מעידות בהכרח כי אכן ניתן מרשם. כמו כן, חשוב להבין שמרבית מקרי התמותה עקב מינון יתר כוללים מספר תרופות ולא ניתן לייחס את הנתונים הללו לתרופה ספציפית.

במאמר מערכת שני נכתב כי שימוש לרעה בתרופות וטיפול לא-מספיק לכאב הם שני נושאים חשובים בבריאות הציבורית, אך הפתרון לבעיה אחת אינו בהכרח פוגע בשניה. המעט ביותר שניתן לעשות הוא להבטיח שנפגעי המלחמה בתרופות לא יסבלו יתר על המידה.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה