Surgery

נומוגרם מסייע בניבוי הסיכון להישנות סרטן ערמונית עד 10 שנים לאחר ניתוח (J Natl Cancer Inst)

מחקר חדש מצא כי נומוגרם חדש יכול לנבא במדויק את הסיכון להישנות סרטן ערמונית תוך 10 שנים מניתוח Radical Prostatectomy.

החוקרים טוענים כי מדובר בכלי חדש, היכול להעריך את הסיכון להישנות סרטן תוך 10 שנים מהניתוח, במקום הכלים הישנים שאיפשרו להעריך את הסיכון להישנות תוך 5 שנים בלבד.

החוקרים הרחיבו את יכולת הניבוי של הנומוגרם הקיים מ-5 ל-10 שנים, והוסיפו את הנתונים הפרוגנוסטים של תוצאות ביופסיה סיסטמטיות, ואיפשרו להתאים את הניבוי לשנת הניתוח.

בהתבסס על התוצאות ב-2000 משתתפים, הנומוגרם כלל את מדדי PSA, Stage קליני, מדד גליסון ראשוני ומשני, שנת הניתוח, ומספר הביופסיות השליליות והחיוביות.

בעוקבה לאישרור התוצאות ב-1500 נבדקים, המודל הראה תוצאות טובות יותר מהמודל הישן, שלא כלל תוצאות ביופסיה סיסטמטיות.

תכונה נוספת של הנומוגרם היא היכולת להעריך את הסיכון להישנות בכל נקודת זמן משנה אחת לאחר הניתוח ועד 10 שנים לאחר Radical Prostatectomy. היכולת לחזות את הסיכון להישנות מוקדמת עשויה להיות חשובה לטיפולים נאו-אדג’וונטים, מאחר שקיים קשר בין הישנות תוך 2-3 שנים לאחר ניתוח ובין סיכון מוגבר להתפשטות גרורות ותמותה בעקבות הסרטן.

הנומוגרם הנוכחי מתאים בעיקר לשימוש באזורים בהם מבצעים באופן קבוע בדיקות אחר רמות PSA . הנומוגרם האורגינלי עשוי להתאים יותר גם למטופלים שאינם עוברים בדיקות אלו באופן רוטיני, בהנחה שהוא יאושרר באוכלוסיות אלו.

חשוב שחולים הניצבים בפני החלטות רפואיות קשות יקבלו לידיהם את המידע המדויק ביותר באשר לאפשרויות ניבוי הפרוגנוזה. נומוגרם יאפשר לחזות את הסיכויים לעתיד, ולהתאים את התוצאות למאפיינים האישיים של כל חולה.

J Natl Cancer Inst 2006;98:715-717.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה