Surgery

האם הסרת בלוטות לימפה בחולי מלנומה עם בלוטת זקיף חיובית משפרת את ההישרדות? (מתוך Annals of Surgical Oncology)

השלמת הסרת בלוטות לימפה (Completion lymph node dissection CLND) נחשבת לסטדנדרט הטיפולי בחולי מלנומה עם גרורה בבלוטת זקיף (sentinel lymph node SLN). ואולם, התועלת הטיפולית של CLND עדיין אינה ידועה.

המהלך הטבעי של חולים עם בלוטות זקיף חיוביות שלא עברו CLND אינו מוגדר. מטרתו של מחקר רב מרכזי שנערך לאחרונה הייתה לאפיין את תבניות הכישלון ואת שיעורי ההישרדות בחולים אלו, ולהשוות את תוצאותיהם לאלו של חולים עם בלוטות זקיף חיוביות שעברו CLND.

לצורך המחקר, העבירו מנתחים מ-16 מרכזים מידע בנוגע ל-134 חולים עם בלוטות זקיף חיוביות שלא עברו CLND. ביופסייה של בלוטת זקיף בוצעה על פי פרוטוקולים שיוסדו על ידי המוסדות. החולים המשיכו להימצא תחת מעקב אחר חזרת המחלה והישרדות.

הגיל החציוני של המשתתפים בקבוצת המחקר היה 59 שנים, ו-62% מהמשתתפים בקבוצה זו היו זכרים. עובי הגידול החציוני היה 2.6 מ”מ, 77% מהגידולים היו פולשניים ב- Clark level IV/V ו-33% מהנגעים עברו התכייבות.

המלנומה הראשונית היתה בגפיים, גו, וראש או צוואר ב-45%, 43% ו-12% בהתאמה. משך המעקב החציוני היה 20 חודשים. הזמן החציוני עד לחזרה היה 11 חודשים.

חזרה לבלוטות הייתה המקום הראשון שבו הופיעה החזרה ב-20 חולים (15%). משך ההישרדות בלי חזרה לבלוטות היתה גרועה יותר, אך ללא מובהקות סטטיסטית, מאשר קבוצת חולים שעברו CLND ונמצאו תחת מעקב במקביל. הישרדות ספציפית למחלה אצל חולים עם בלוטות זקיף חיוביות שלא עברו CLND הייתה 80% לאחר 36 חודשים, שההבדל בינה לבין ההישרדות בחולים שעברו CLND חסר מובהקות סטטיסטית.

החוקרים סיכמו באומרם כי מחקר זה מדגיש את החשיבות של המשך ביצוע מחקרים רנדומליים פרוספקטיביים כדי לקבוע את הערך הטיפולי של CLND אחרי מציאת בלוטת זקיף חיובית בביופסיה בחולי מלנומה.

לידיעה המלאה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה