Surgery

טיפול בזומרה לאחר השתלת כבד מונע ירידה ב-BMD ? (מתוך Annals of Internal Medicine)

מחקר מבוקר מצא ששימוש ב-zoledronic acid  (זומרה) הניתן למושתלי כבד מונע איבוד עצם בהשוואה לפלציבו. המחקר נועד לקבוע אם טיפול בזומרה עשוי למנוע ירידה ב-BMD הקשור להשתלת כבד, והשתתפו בו 62 מבוגרים שעברו השתלת כבד, על רקע מחלת כבד כרונית.

המטופלים חולקו באופן אקראי לקבוצה שקיבלה את הזומרה או פלציבו במהלך 7 הימים מההשתלה, לאחר חודש, 3 , 6 ו-9 חודשים. התוצאה המרכזית שנמדדה היו ערכי BMD לפני ואחרי ההשתלה.

לאחר 3 חודשים נמצא שינוי מובהק בין קבוצת הטיפול הפעיל לפלציבו בכל אתרי השלד שנבדקו (מותניים, צוואר הירך, והירך). ב-6 חודשים היו סימנים לחזרה טבעית של צפיפות העצם בקבוצת הפלציבו, ולאחר 12 חודש הפער בחוליות המותניות של ה-BMD בשתי הקבוצות כבר לא היה מובהק. שינויים בצוואר הירך ובכלל הירך נשארו משמעותיים לאחר 12 חודש.

המחברים מסכמים שהשימוש בזומרה מנע ירידה בצפיפות עצם בשנה הראשונה שלאחר ההשתלה. הם מציינים שהמחקר לא בחן השפעה ואפקט על שברים כיוון שמס’ המשתתפים ומשך המעקב אינם מספיקים מבחינה סטטיסטית לצורך כך. כמו כן הם כותבים שלמרות שהייתה עדות לחזרה טבעית של צפיפות העצם, כנראה על רקע שיפור במצב הבריאות והפעילות הכללי של המטופלים, עדיין תהליך שיפור צפיפות העצם עלול לקחת שנים רבות, שבמהלכן המטופלים, ללא הגנה מספקת, נמצאים בסיכון מוגבר לשברים.

Pages 239-248, Volume 144 Issue 4, Annals of Internal Medicine

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה