Surgery

הוגדרו גורמי סיכון לסיבוכים של קרישי דם ותסחיפים סביב פעולה ניתוחית(Archives of Surgery)

מחלות בכלי דם מוחיים, לבביים, מחלות מטבוליות וגידולים ממאירים מגדילים את הסיכוי לתסחיפים וקרישי דם סביב פעולה ניתוחית. כך נקבע במחקר שהתפרסם בדצמבר בעיתון “Archives of Surgery”.

נעשה מחקר פרוספקטיבי במשך 11 שנה בקרב 21,903 מטופלים שעברו פעולה ניתוחית. כל מטופל עבר הערכה קדם ניתוחית לסיכוי ללקות באירוע של קריש דם / תסחיפי ורידי או עורקי.

נמצא, שחולים עם פרפור פרוזדורים ומחלה טרשתית בעורקים הכליליים בלב הינם בסיכוי מוגבר ללקות באירוע איסכמי בלב סביב פעולה ניתוחית ( OR-4.3). היסטוריה של שבץ מתוארת כסיכון סביב ניתוחי ללקות באירוע נוסף (OR-2.4). כל התופעות הנ”לקשורות לסיכוי מוגבר לתמותה סביב פעולה ניתוחית (4.7-OR).

עוד גורמי סיכון לתסחיפים וקרישי דם סביב פעולה ניתוחית: סכרת קשורה לאירוע איסכמי בלב

(OR 2.1), חומצת שתן גבוהה קשורה לשבץ מוחי (OR-3.5), היסטוריה של אירוע איסכמי בלב היתה קשורה להתפתחות קרישים בורידים העמוקים ( DVT, OR-7.7%) וגידולים סרטניים קשורים לסיכון מוגבר לאירועים תסחיפיים.

באופן כללי כל תחלואה שתוארה כאן מגדילה פי 1.5 סיכוי לאירוע של קריש דם/תסחיפי סביב פעולה ניתוחית ופי 3 לסיכון זה במשך 10 השנים הבאות.

מסקנות החוקרים היתה שיש לאתר את גורמי בסיכון לאירוע פיתוח קרישי דם/תסחיפי בזמן ניתוח בחולים שעומדים לפני פעולה ניתוחית . יש לתת להם טיפול מניעתי לטיפול בקרישי דם ותסחיפים לפני הניתוח. באמצעות פעולות אלו החוקרים מקווים כי יהיה ניתן להוריד את שיעור האירועים הקרישיים/ תסחיפיים סביב פעולה ניתוחית.

חולים שנותחו והם בעלי גורמי סיכון כמתואר,בסיכון גבוה יותר להציג אירוע איסכמי בלב ושבץ בגלל שהם סובלים מראש ממחלה טרשתית מפושטת בגופם. ועל כן, יש ליידע חולים אלו בקשר לסיבוכים הניתוחיים (OR- 2.4 ), לפעולות שינקטו אם סיבוכים אלו יקרו בזמן הניתוח ולכוונה לתת כטיפול מונע תרופות אנטי- קרישתיות ע”מ למנוע סיבוכים אלו.

Arch Surg. 2005;140:1210-1217

ידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה