Surgery

מיני לפרוסקופיה לעומת לפרוסקופיה קונבנציונלית לכריתת כיס המרה עשויה להיות טובה יותר (Arch Surg)

כריתת כיס המרה באמצעות מיני לפרוסקופיה (M-LC) מציעה יתרונות על כריתה באמצעות לפרוסקופיה מסורתית (C-LC), על פי תוצאות מחקר אקראי שפורסם בגיליון  דצמבר של Archives of Surgery. 

שיערו כי השימוש בכלים קטנים יותר במהלך כריתת כיס מרה לפרוסקופית (LC) יפחית כאב לאחר ניתוח וישפר קוסמטיות. עם זאת, למרות מספר מחקרים אחרונים, ההשפעות של שימוש בכלים מיניאטורים ל-LC לא בוססו היטב. החוקרים שיערו כי שימוש ב-M-CL הינו בטוח וגורם לפחות כאבים ולתוצאות קוסמטיות טובות יותר מאשר LC המבוצע באופן מסורתי.

79 חולים שהיו אמורים לעבור LC חולקו באקראי לשיטה המסורתית או המינימלית. התוצאות הראשוניות היו זמן ניתוח, אובדן דם בניתוח, סיבוכים בזמן הניתוח, כאב מוקדם או מאוחר בחתך, ותוצאות קוסמטיות.

לא היו סיבוכים משמעותיים באף אחת מהקבוצות. בקבוצת M-LC היו 8 מקרים (24%) של מעברים לשיטה המסורתית. למרות שבקבוצה זו היו פחות כאבים באזור החתך בהשוואה לקבוצת C-LC ביום הראשון לאחר הניתוח (3.9 לעומת 4.9, P = .04), לא היו הבדלים משמעותיים המדד הממוצע לכאב בימים 3, 7 ו-28 לאחר הניתוח.

ביום 28 לאחר הניתוח, 90% מהחולים בקבוצת M-LC ורק 74% מהחולים בקבוצת C-LC לא סבלו מכאב (P = .05). תוצאות קוסמטיות היו טובות יותר באופן משמעותי בקבוצת M-LC, גם אם הוערכו ע”י האחות וגם אם ע”י המטופל.

כריתת כיס מרה לפרוסקופית יכולה להיות בטוחה גם בשימוש בכלים מיניאטורים. השימוש בשיטה זו הביא לירידה בכאב באזור החתך ולתוצאות קוסמטיות טובות יותר. למרות שיש לשפר כמה שיטות בכדי להביא לשימוש רחב בשיטה, ניתן להציע גישה זו לחולים מתאימים רבים העוברים LC אלקטיבי.

לידיעה במדסקייפ

Arch Surg. 2005;140:1178-1183

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה