Surgery

הבדלים בפעילות הגופנית לאחר החלפת מפרק ירך או מפרק ברך (Ann Rheum Dis)

ממחקר חדש עולה כי שיעור המטופלים המבצעים פעילויות ספורטיביות עולה לאחר החלפת מפרק ירך (Knee Arthroplasty), אך יורד לאחר החלפת מפרק ברך בעקבות OsteoArthritis (OA).

החוקרים מסבירים, כי השבת התפקוד והירידה בכאב, בעקבות ניתוח להחלפת מפרקים, צריכה לאפשר חזרה לפעילות ספורטיבית, אך ידוע מעט מאוד באשר לפעילויות הספורטיביות שאכן מבוצעות ע”י מטופלים שעברו ניתוח להחלפת מפרק.

החוקרים אספו 809 מטופלים, שעברו ניתוח להחלפת מפרק בעקבות OA מתקדמת של הברך או הירך. החוקרים השוו את הפעילות הגופנית במהלך החיים, פעילות ספורטיבית לפני הניתוח ופעילות גופנית 5 שנים לאחר ניתוח להחלפת מפרק.

החוקרים מציינים, כי למיטב ידיעתם, זהו מחקר העוקבה האפידימיולוגי הגדול הראשון, שהשווה פעילויות ספורטיביות במהלך החיים, מיד לפני ו-5 שנים לאחר ניתוח, בקרב מטופלים שעברו ניתוח להחלפת מפרק בעקבות OA של הברך או של הירך.

למעלה מ-90% מהמשתתפים ביצעו פעילות ספורטיבית במהלך חייהם, אך רק 36% עם OA של הירך ו-42% עם OA של הברך, המשיכו לבצע את הפעילות הספורטיבית בזמן הניתוח.

5 שנים לאחר הניתוח, 52% מהמשתתפים עם OA של הירך דיווחו על ביצוע פעילות ספורטיבית, לעומת 34% בלבד מבין המנותחים עם OA של הברך.

מהתוצאות עולה כי כאב במפרק שהוחלף, צויין כסיבה לירידה בפעילות הספורטיבית בשכיחות גדולה פי 2 לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך, בהשוואה למצב לאחר ניתוח להחלפת מפרק הירך. לעומת זאת, זהירות היתה סיבה שכיחה יותר בקרב מטופלים שעברו ניתוח להחלפת ירך.

מניתוח רב-משתני של הפקטורים בתחילת המחקר, עולה כי גיל צעיר, מין זכר, החלפת ירך, עבודה פיזית קלה, ללא עישון, ופעילות גופנית קודמת, היו קשורים בסיכוי גדול יותר לבצע פעילות גופנית לאחר ניתוח להחלפת מפרק.

באופן כללי, החלפת מפרק מאפשרת עליה משמעותית בפעילות הגופנית במעקב לאחר 5 שנים.

כרגע, החוקרים מציעים פעילות מתונה, אך מייעצים נגד פעילות ספורטיביות כנגד בעוצמה גבוהה (עם תנועות חזקות, לא-מבוקרות של המפרק דוגמאת כדורגל, טניס, סקי) לאחר החלפת מפרק.

Ann Rheum Dis 2005;64:1715-1720.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה