Surgery

חסמי בטא פריאופרטיבים עשויים לשפר בטיחות בחולים בסיכון גבוה (N Engl J Med)

חסמי בטא פריאופרטיבים עשויים לשפר בטיחות בחולים בסיכון גבוה, על פי מחקר רטרוספקטיבי שפורסם בגיליון יולי של New England Journal of Medicine.

בעשור החולף, שני מחקרים מצאו כי טיפול בסחמי בטא יכול להפחית את היארעות MI ומוות לאחר ניתוח לא קרדיאלי. מפני שהם כנראה יעילים, לא יקרים ויש להם מעט סיכונים, חסמי בטא נמצאים בשימוש נרחב. עם זאת, שני מחקרים מהתקופה האחרונה דיווחו כי לא היה יתרון בטיפול פריאופרטיבי בחסמי בטא והעלו שאלה לגבי כלליות המחקרים הקודמים.

מחקר רטרוספקטיבי זה כלל 782,969 חולים בגיל 18 ומעלה שעברו ניתוח לא קרדיאלי גדול ב-2000 או 2001. החוקרים השוו באמצעות מודלים שונים בין חולים שקיבלו חסמי בטא לאלו שלא את אחוז התמותה.

מתוך 663,635 (85%) מהחולים ללא התוויות נגד רשומות לחסמי בטא, 133,338 (18%) קיבלו חסמי בטא במהלך היומיים הראשונים בבית החולים, כולל 14% מהחולים עם מדד Revised Cardiac Risk Index של 0 ו-44% עם מדד של 4 ומעלה.

הקשר בין טיפול פריאופרטיבי בחסמי בטא והסיכון למוות היה קשור ישירות לסיכון קרדיאלי. ב-580,665 חולים עם מדד RCRI של 0 או 1, הטיפול לא הראה יתרון וכן הראה נזק אפשרי. עם זאת, בחולים עם מדד RCRI של 2, 3 4 או יותר, יחסי סיכון מותאמים למוות בבית החולים היו 0.88 (95% רווח בר סמך, 0.8-0.98), 0.71 (95% CI, 0.63 – 0.80), ו-0.58 (95% CI, 0.50 – 0.67), בהתאמה.

טיפול פריאופרטיבי בחסמי בטא קשור לסיכון מופחת לתמותה בבית החולים בקרב חולים בסיכון גבוה אך ללא ברב חולים בסיכון נמוך, העוברים ניתוח לא קרדיאלי. בטיחות החולים עשוייה להיות משמעותית יותר באמצעות עלייה בשימוש בחסמי בטא בחולים בסיכון גבוה.

מיגבלות מחקר כללו העדר אקראיות, אופי רטרוספקטיבי, מחקר מוגבל לתקופת האישפוז, אפשרות לסיווג מוטעה של החולים, חוסר מידע על קצב לב או היארעות איסכמיה או אוטם, ועוד.

החוקרים הסיקו כי טיפול פריאופרטיבי בחסמי בטא קשור לסיכון מופחת לתמותה בבית החולים בקרב חולים בסיכון גבוה העוברים ניתוח לא קרדיאלי. עד אשר תוצאות מחקר גדול יהיו זמינות, דרושים מאמצים להעלות בטיחות החולים באמצעות מתן חסמי בטא בקרב חולים בסיכון גבוה.

במאמר מערכת דנו במנגנון האפשרי בו חסמי בטא משפרים תוצואת פריאופרטיביות בחולים בסיכון גבוה. השפעה מועילה זו שצויינה במחקר, יחד עם דיווחים קודמים, תומכת בשימוש שגרתי בחסמי בטא בחולים בסיכון גבוה העוברים ניתוח לא קרדיאלי. יש צורך במידע נוסף לפני שימוש שגרתי בחולים עם סיכון נמוך או בינוני.

לידיעה במדסקייפ

N Engl J Med. 2005;353:349-361, 412-414

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה