Surgery

זיהוי חולים הנמצאים בסיכון מוגבר לפתח פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח מעקפים

חוקרים מדווחים שפיתחו אינדקס המאפשר לגלות חולים שייהנו מטיפול המקטין את הסיכון לסבול מפרפור פרוזדורים (AF) לאחר ניתוח מעקפים (CABG).

הופעה של AF לאחר CABG מעלה את הסיכון לסיבוכים נוירולוגים, כלייתיים ולזיהומים. טיפול באמצעות חסמי בתה, מעכבי ACE ותרופות נוגדות דלקת מוריד את הסיכון ללקות בפרפור.

החוקרים עקבו אחרי 4,657 חולים שעברו CABG בין השנים 1996-2000 ב-17 ארצות שונות ומצאו שהשכיחות של AF לאחר הניתוח היתה כ-32%. “הארוע הראשון הופיע בד”כ במשך שלושת הימים הראשונים לאחר הניתוח” הם ציינו.

החוקרים מצאו אסוציאציה בין AF ואשפוז ממושך יותר ביחידה לטיפול נמרץ ובביה”ח ותמותה גבוהה יותר.

האינדקס שהם פיתחו העניק נקודות לגיל, היסטוריה של AF או של COPD, ביצוע של תיקון מסתם במקביל ולהפסקת טיפול בחסמי בתה או מעכבי ACE. לעומת זאת הופחתו נקודות אם החולה קיבל  את הטיפול התרופתי המונע.

החוקרים מצאו שגורמי הסיכון ל-AF חוזר היו דומים לאלו של AF ראשון. אך בנוסף לאלו שצוינו נמצא שגם היפרטרופיה של החדר השמאלי, טרשת של האאורטה ושימוש בטכניקה של  bicaval cannulation הגבירו את הסיכון לארוע חוזר בעוד שטיפול באמיודרון או דיגוקסין הפחית אותו.

למרות ההנחיות, רק כ-52% מהחולים לאחר CABG מקבלים טיפול מונע ל-AF בחוסמי בתה וב-24% מהם אף הופסק הטיפול בתרופות הללו לאחר הניתוח. “יש מקום לשיפור בטיפול שימנע פרפור פרוזדורים בחולים לאחר CABG” הם סיכמו. 

JAMA 2004;291:1720-1729

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה