Stroke

תוספת טיפול נוירולוגי במוזיקה תורם לתהליך השיקום של חולי שבץ מוחי

טיפול נוירולוגי במוזיקה (NMT- Neurologic music therapy), התערבות ממוקדת המשלבת מקצב, מנגינה וקצב, מדגים תוצאות מבטיחות בשיפור הבריאות הנפשית והנוירופלסטיות לחולי שבץ. המחקר, שהוצג בקונגרס העולמי ה-26 לנוירולוגיה, וכלל 57 חולי שבץ, נועד להעריך את היעילות של NMT בהשוואה להאזנה למוזיקה פסיבית לשיקום לאחר שבץ מוחי.

בNMT ניתן בטכניקות שונות לטפל בשפה, תנועה וקוגניציה תוך הקשבה למוזיקה ייעודית וייחודית למטופל, לעומת קבוצת ההאזנה הפסיבית שם הקשיבו לשירים מרגיעים ומוזיקה קלאסית. יכולת ההתאמה של הטיפול לליקויים אינדיבידואליים, כגון תנועה מוטורית או שפה, מעידה על הרבגוניות שלו.

לאחר שבועיים, קבוצת ה-NMT הראתה ירידה ממוצעת משמעותית בדיכאון ורמות מוגברות של קורטיזול, המשקפת תגובות צפויות לאחר שבץ מוחי. יש לציין כי המשתתפים בקבוצת NMT הראו עליות משמעותיות בגורם נוירוטרופי שמקורו במוח (BDNF- brain-derived neurotrophic factor), במיוחד באלו שהשתתפו במפגשים עוקבים, מה שמצביע על השפעות חיוביות על הישרדות וגדילה של נוירונים. תדירות הטיפול נמצאה קשורה לנוירופלסטיות רבה יותר, והמשתתפים דיווחו על תחושת רווחה כללית.

המחברת הראשית של המחקר הביעה שביעות רצון מהתוצאות, והדגישה את הפוטנציאל של NMT לשפר את תוצאות שיקום השבץ. ההכללה הפוטנציאלית של NMT בשיקום שבץ מחייבת חקירה נוספת, תוך התייחסות לסוגיות של קיימות, עלות ונגישות.

הצעדים הבאים עשויים לכלול התאמת העדפות מוזיקה באופן הדוק יותר לכל מטופל וחקירת יישום היתרונות של NMT לסוגים אחרים של פציעות מוח. אתגרים הקשורים לקיימות, עלות ונגישות מצריכים התייחסות, אך התקווה היא ש-NMT יוכל בסופו של דבר להשתלב בפרוטוקולים סטנדרטיים של שיקום שבץ מוחי, מה שעלול להוביל לשהיות קצרות יותר בבית החולים.

Oct 15 2023 virtual XXVI World Congress of Neurology (WCN)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה