Sport Medicine

ירידה משמעותית במסת שריר בחולים עם שבר שברירי של הירך (J Bone Joint Surg Am)

בחולים לאחר שבר שברירי של עצם הירך תועדה ירידה משמעותית במסת שריר שלד לאחר שישה שבועות מניתוח קיבוע, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Bone and Joint Surgery. לאחר שישה חודשים לא תועדה התאוששות של מסת השריר.

המחקר הפרוספקטיבי, רב-מרכזי, כלל 99 חולים (גיל ממוצע של 77.6 שנים) שעברו ניתוח קיבוע בשל שבר שברירי מבודד של הירך בין תחילת מרץ בשנת 2011 ועד תחילת ינואר בשנת 2023.

החוקרים התבססו על MFBIA (או Multifrequency Bioelectrical Impedance Analysis) להערכת מסת שריר שלד בתוך 72 שעות מהאשפוז ולאחר שישה שבועות, שלושה ושישה חודשים מהחבלה. בזמן הפציעה, 30 חולים (33%) היו סרקופניים ו-44 חולים (49%) היו בתת-תזונה או בסיכון לתת-תזונה.

לאחר שישה שבועות מהשבר, החוקרים זיהו ירידה ממוצעת של 2.4 ק”ג (9%) במסת שריר שלד. הם מציינים כי אובדן מוקדם זה של מסת השריר לא התאושש לאחר שישה חודשים. עוד מציינים החוקרים כי בחולים במצב תזונתי תקין תועדה ירידה גדולה יותר במסת שריר שלד לאחר שישה שבועות, בהשוואה לחולים במצב של תת-תזונה. מניתוח הנתונים עולה כי כל ירידה של 1 ק”ג במסת שריר שלד לוותה בירידה של 8 נקודות במדדי תפקוד גופני לפי דיווח החולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בחולים לאחר ניתוח בשל שבר שברירי של הירך תועדה ירידה ממוצעת של 2.4 ק”ג או 9% במסת שריר שלד לאחר שישה שבועות מהחבלה. ממצאים אלו תומכים בתיאוריה לפיה שימור מסת שריר שלד לאחר חבלה חשוב לשמירה על תפקוד גופני ומדגישים את הצורך בהתערבות למניעת אובדן מסת שריר שלד בכל הקשישים, לא רק באלו המוגבלים בתנועה או סובלים מתת-תזונה.

J Bone Joint Surg Am, Sep 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה