Sport Medicine

פעילות גופנית קבועה עשויה לשפר את סף הכאב (PLoS One)

פעילות גופנית סדירה עשויה לשפר את הסבילות לכאב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת PLoS One. ממצאים אלו מעלים את האפשרות כי הגברת היקף פעילות גופנית הינה אמצעי לא-תרופתי אפשרי להפחתת או מניעת כאב כרוני.

החוקרים התבססו על מחקר Tromso Health Study, סקר רפואי שהתבסס על סקרים שנערכו באופן תקופתי משנת 1974 בקרב תושבי צפון נורבגיה. המחקר כלל 10,732 משתתפים שהשלימו את הסקרים בין 2007-2008 ושוב ב-2015-2016.

שאלונים שימשו לאסוף נתונים אודות פעילות גופנית, סבילות כאב, מין, משתנים סוציו-דמוגרפיים וכאב כרוני. עוד הושלמו דגימות ביולוגיות והערכה קלינית. סבילות לכאב נמדדה באמצעות מבחן CPT (או Cold-Pressor Test), בו המשתתפים טבלו את הידיים במי קרח לפרק זמן ארוך ככל הניתן.

מהנתונים עולה כי סבילות למבחן CPT הייתה גבוהה ב-7%, 14% ו-16% בקרב אלו שדיווחו על פעילות גופנית קלה, בינונית, או מאומצת, בשני הסקרים, בהשוואה לאלו שדיווחו על אורח חיים יושבני.

החוקרים מדווחים עוד כי בקרב אלו שדיווחו על אורח חיים יושבני בתחילת המחקר ודיווחו על פעילות גופנית בהיקף גדול יותר בסקר החוזר במהלך המעקב תועדה סיבולת גבוהה יותר לכאב, בהשוואה לאלו שהמשיכו באורח חיים יושבני, אם כי ממצא זה לא היה מובהק סטטיסטית.

הסבילות הגבוהה ביותר לכאב תועדה באלו שדיווחו על פעילות גופנית מתונה-עד-מאומצת לאורך הזמן, כאשר עם השאירו את ידיהם כמי הקרח לפרק זמן ארוך ב-20.4 שניות, בהשוואה לאלו שדיווחו על אורח חיים יושבני בשני הסקרים (P<0.001).

לא תועדו הבדלים משמעותיים בסבילות לכאב בין גברים ונשים ובכל המשתתפים תועדה ירידה בסבילות לכאב עם הזמן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי פעילות גופנית סדירה לאורך זמן מלווה בסיבולת גדולה יותר לכאב. לאור זאת, הגברת היקף פעילות גופנית עשוי לשמש כאמצעי לא-תרופתי להפחתת או מניעת כאב כרוני.

PLoS One, May 24, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה