Sport Medicine

האם לאבחנה של אוסטיאופורוזיס השפעה שלילית על תוצאות ניתוח שבר הומרוס פרוקסימאלי? (J Shoulder Elbow Surg)

 לאבחנה של אוסטיאופורוזיס לפני התערבות ניתוחית לתיקון שבר הומרוס פרוקסימאלי אין השפעה משמעותית על תוצאות ניתוח רדוקציה פתוחה וקיבוע פנימי, הסיכון לכישלון הניתוח או המצב התפקודי של החולים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Shoulder and Elbow Surgery.

 החוקרים אספו נתונים אודות תוצאות בדיקת להערכת צפיפות העצם לפני ניתוח, שישה שבועות, 3, 6 ו-12 חודשים לאחר ניתוח שבר הומרוס פרוקסימאלי בארבעה אזורים מוגדרים מראש ב-36 חולים שעברו ניתוח רדוקציה פתוחה וקיבוע פנימי בשל שבר עם תזוזה של הומרוס פרוקסימאלי. עוד בחנו החוקרים את התוצאות התפקודיות לפי מדד Western Ontario Osteoarthritis of the Shoulder (או WOOS), מדד Constant Score, מדד כאב לפי סולם VAS ושאלון SF-36.

 החוקרים מדווחים כי ב-17 מבין 36 חולים הייתה אבחנה של אוסטיאופורוזיס. מהתוצאות עולה כי בהשוואת חולים עם אוסטיאופורוזיס מול אלו ללא אוסטיאופורוזיס לא תלו הבדלים בשינויים בצפיפות המינרלים של העצם, תוצאות תפקודיות, ממצאים הדמייתיים או צורך בניתוח רביזיה.

 בכל ארבעת האזורים שנבחנו בבדיקות להערכת צפיפות העצם זיהו החוקרים ירידה הדרגתית במדדי צפיפות עצם בכתף המנותחת מתחילת המחקר ועד לאחר שלושה חודשי מעקב. למרות שבכתף הבריא לא תועדה ירידה בצפיפות העצם במהלך המחקר, מהתוצאות עלתה ירידה בצפיפות העצם בכל ארבעת האזורים שנבחנו בכתף המנותחת לאחר 3, 6 ו-12 חודשים, בהשוואה למדדים ההתחלתיים.

 החוקרים זיהו עליה במדד Constant Score מ-3 חודשים ועד 12 חודשים לאחר הניתוח, אך נרשמה ירידה בתפקוד גופני, מצב בריאותי כללי ומדדי כאב גופני לפי סולם SF-36 בהערכת התוצאות לפני החבלה ועד 12 חודשים לאחר ההתערבות.

 מהנתונים עולה כי מדדי WOOS ומדדי כאב לפי סולם VAS במנוחה ובזמן פעילות היו דומים לפני החבלה ו-12 חודשים לאחר ההתערבות.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי אוסטיאופורוזיס אינה מהווה התווית-נגד לטיפול ניתוחי בשברים עם תזוזה של הומרוס פרוקסימאלי.

 

J Shoulder Elbow Surg, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה