Sport Medicine

האם כושר גופני גבוה עשוי להגן מפני דיברטיקוליטיס? (PLoS One)

במטופלים מבוגרים עם כושר גופני גבוה יותר ומדד מסת גוף נמוך יותר סיכון נמוך יותר משמעותית לדיברטיקוליטיס, כאשר הסיכון הנמוך ביותר תועד במבוגרים בעלי משקל תקין ובכושר גופני גבוה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת PLoS One.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין סיבולת לב-ריאה ומדד מסת גוף ובין שכיחות דיברטיקוליטיס בקרב 476 מבוגרים (61% נשים, גיל ממוצע של 71 שנים) ללא היסטוריה של אוטם לבבי, אירוע מוחי, מחלה ממארת, מחלת מעי דלקתית, או סוכרת.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לדיברטיקוליטיס לפי שלישוני סיבולת לב-ריאה וקטגוריות מדד מסת גוף. החוקרים גם סיווגו את המשתתפים לאלו שאינם בכושר (השלישון התחתון של מדדי סיבולת לב-ריאה) ואלו שהיו בכושר גופני טוב (השלישון האמצעי והעליון של מדדי סיבולת לב-ריאה), כמו גם לאלו עם עודף-משקל/השמנת-יתר (מדד מסת גוף של 25 ק”ג/מ2 ומעלה) או במשקל תקין (מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2) להערכת הקשר המשולב בין כושר גופני ומדד מסת גוף עם דיברטיקוליטיס.

מהנתונים עולה כי 35 חולים (7.4%) אובחנו עם דיברטיקוליטיס.

בהשוואה למשתתפים בשלישון התחתון של סיבולת לב-ריאה, יחסי הסיכויים לדלקת סעיפים עמדו על 0.52 (רווח בר-סמך 95% של 0.22-1.22) ועל 0.33 (רווח בר-סמך 95% של 0.12-0.94) באלו בשלישון האמצעי והעליון של סיבולת לב-ריאה, בהתאמה, לאחר תקנון לערפלנים אפשריים. לאחר תקנון נוסף למדד מסת הגוף, הקשר לא נותר עוד מובהק סטטיסטית באלו עם מדדי סיבולת לב-ריאה בשלישון האמצעי או העליון.

בהשוואה למשתתפים עם משקל גוף תקין, יחסי הסיכון לדיברטיקוליטיס עמדו על 2.86 (רווח בר-סמך 95% של 1.05-7.79) ועל 2.98 (רווח בר-סמך 95% של 0.95-9.35) באלו עם עודף-משקל והשמנת-יתר, בהתאמה, לאחר תקנון לערפלנים אפשריים וסיבולת לב-ריאה.

בהשוואה למבוגרים שאינם בכושר גופני טוב ובעלי עודף-משקל/השמנת-יתר, יחס הסיכויים לדיברטיקוליטיס עמד על 0.16 (רווח בר-סמך 95% של 0.04-0.61) בקרב אלו שהיו בעלי משקל גוף תקין ובכושר גופני טוב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין סיבולת לב-ריאה ובין הסיכון לדיברטיקוליטיס בקשישים, כאשר כושר גופני גבוה מלווה בסיכון מופחת לדלקת סעיפים.

 

PLoS One, Sep 29, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה