Smoking Related Disorders

שר הבריאות מפרסם את דו”ח שר הבריאות על העישון לשנת 2015


לדו”ח המלא לחצו כאן בבקשה

היום, 31.5.16, מצוין בישראל ובעולם היום הבינלאומי ללא עישון. שר הבריאות מפרסם את הדו”ח השנתי על מצב העישון בישראל לשנת 2015.

בדוח השנתי מובאים נתונים על מגפת העישון באוכלוסייה הכללית, נתונים מעודכנים על עישון סיגריות ונרגילות בקרב בני הנוער, עישון בקרב חיילי צה”ל, סקירה מקיפה על פעילויות המניעה והמאמצים הרבים המושקעים בהן, המשותפים למשרדי הבריאות, החינוך, האוצר, צה”ל, קופות החולים וגופים רבים נוספים.

בנוסף מציג הדוח סקירה על פעילות החקיקה והאכיפה בתחום העישון, על הגמילה מעישון בישראל ונתונים כלכליים שונים ביחס לעישון, בהם הכנסות המדינה ממיסים על טבק, צריכת הסיגריות הלאומית והיקף ההשקעה של תעשיית הסיגריות לקידום ועידוד העישון בקרב צעירים ובכלל.
על פי תוצאות סופיות של סקר
INHIS-3 שנערך בשנת 2014, שיעור המעשנים בישראל עומד על כ-19.7% בקרב בני 21 שנים ומעלה.

26.0% מכלל הגברים בישראל מעשנים ו- 13.6% מכלל הנשים בישראל מעשנות. שיעור העישון בקרב גברים בישראל גבוה במעט מהממוצע הכולל במדינות האיחוד האירופי (24.2%), אך שיעור העישון בקרב נשים בישראל נמוך במעט ביחס לממוצע הכולל במדינות האיחוד האירופי (15.5%).

שיעור העישון באוכלוסייה הערבית הוא 25.2% ו- 18.5% באוכלוסייה היהודית, ושיעורי העישון המשוקללים לגיל הם 22.1% בקרב גברים יהודים, 15.0% בקרב נשים יהודיות, 43.9% בקרב גברים ערבים ו- 6.7% בקרב נשים ערביות. 

כ- 37% מהמרואיינים שאינם מעשנים דיווחו כי הם חשופים לעישון (עישון כפוי, פסיבי), כ- 30% מהיהודים ולמעלה ממחצית מהערבים, המקומות המועדים ביותר לחשיפה לעישון כפוי היו בית המגורים (נשים) ומקום העבודה (גברים). 

הדו”ח השנתי שם דגש על נושא מניעת העישון בקרב בני נוער, ומציג נתונים מעודכנים על העישון בקרב בני הנוער, מתוך סקר “התנהגויות סיכון בבני נוער בישראל” לשנת 2014, שנערך בחסות ובמימון משרד הבריאות.

מתוצאות הסקר הנרחב עולה כי מזה כעשור ישנה מגמת ירידה הדרגתית בשיעור עישון הסיגריות בקרב בני הנוער, כ-8% מהתלמידים מדווחים כי הם מעשנים לפחות סיגריה אחת בשבוע, זאת בהשוואה לכ-15% בשנת 2002.

עישון סיגריות ונרגילה שכיח יותר במגזר הערבי לעומת המגזר היהודי, בנים מדווחים בשיעור גבוה יותר מבנות הן על עישון סיגריות והן על עישון נרגילה.

עם העלייה בגיל, שיעור המעשנים נרגילה עולה. בקרב תלמידי כיתות י”א ו-י”ב, כ-39% מהבנים והבנות במגזר היהודי ניסו לעשן נרגילה וכן 42% מהבנים והבנות במגזר הערבי.

שיעור ההתנסות בעישון סיגריות אי פעם בקרב תלמידי כיתות י’ מגיע לכ-20%, שיעור זה מעט גבוה יותר מהממוצע בקרב קבוצת גיל זו באירופה, העומד על כ-17%.

בסוף שנת 2015 הוציא שר הבריאות צו לתיקון התוספת לחוק מניעת העישון וקבע שבכל שטח מוסד החינוך, הן במבנה והן בחצר, ייאסר העישון לחלוטין, ובנוסף נאסר העישון גם בטווח של עשרה מטרים מהכניסה לבית הספר, במטרה לצמצם ככל הניתן את חשיפת התלמידים, המורים והמבקרים לעישון כפוי. הוראות הצו נכנסו לתוקף בפברואר 2016, חוזר מנכ”לית משרד החינוך בנושא הופץ לכל מנהלי מוסדות החינוך, ומשרד הבריאות השקיע עשרות אלפי שקלים בפרסום החקיקה החדשה  בעיתונות היומית.

חקיקה חדשה נוספת הנוגעת למניעת עישון בצעירים עוסקת בקביעת קנסות מנהליים על מכירת סיגריות בודדות או טבק בתפזורת, ולמרות שחקיקה זו היא בסמכות משרד האוצר, משרד הבריאות היה שותף פעיל וחשוב בקידומה. אכיפה זו אינה כרוכה בהגשת כתב אישום וניהול הליך פלילי והיא רחבה ומהירה. בהתאם לתיקון, מכירת טבק בניגוד לסעיף 62(א)(3) לפקודת הטבק, כגון מכירת סיגריות בודדות שלא בחפיסה סגורה של 20 סיגריות או מכירת טבק לנרגילה בתפזורת במקום בקופסה במשקל של 60 גרם, תגרור קנס מנהלי משמעותי לגבי סיגריות  4,000 או פי שלושה ממס הקנייה המוטל על הסיגריות שנעברה בהן העבירה, הגבוה מביניהם, ולגבי מוצרי טבק אחרים 15,000 או פי שלושה ממס הקנייה המוטל על מוצרי הטבק שנעברה בהם העבירה, הגבוה מביניהם.

הדוח סוקר השנה גם שתי התפתחויות עולמיות חשובות לגבי סיגריות אלקטרוניות ולגבי חפיסות סיגריות אחידות. לראשונה התגבשה הסכמה רחבה ביחס גבי אופן האסדרה של סיגריות אלקטרוניות, בין מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA , ובין  האיחוד האירופי, לפיה

יש להקים מנגנון רישום, פיקוח ובקרה על סיגריות אלקטרוניות ונוזלי המילוי שלהן, הכולל חובת דיווח על תכולה ופליטה, לקבוע הגבלות מכירה לקטינים, הגבלות פרסום, חובת סימון באזהרות בריאות, מנגנון מעקב אחר נזקי בריאות או תופעות לוואי לאחר השיווק ועוד.

חפיסות סיגריות אחידות הן חפיסות ללא שימוש בסימני לוגו ומיתוג, כל שטח החפיסה מוקדש לאזהרות בריאות ומידע לצרכן, למעט כיתוב פשוט המציין את שם מותג הסיגריות. מדיניות זו מומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמי, שאף הכריז על החפיסות האחידות כנושא המרכזי במסגרת היום הבינלאומי ללא עישון לשנת 2016.

אוסטרליה, בריטניה וצרפת כבר חוקקו וקבעו תאריך תחילה לשימוש בחפיסות אלו, אירלנד חוקקה אך טרם קבעה תאריך תחילה, נורבגיה, הונגריה, סלובניה, שבדיה, פינלנד, קנדה, ניו זילנד, סינגפור, בלגיה ודרום אפריקה הכריזו על התחלת תהליך חקיקה.

לאחרונה בתי משפט עליון באוסטרליה, בריטניה, צרפת והאיחוד האירופי אישרו את החקיקה ובכך פתחו את הסכר למדינות רבות בעולם, שעד כה חששו מתביעות מצד תעשיית הטבק העולמית, בדומה לאיומים ולחצים כאלו שהופעלו על ממשלת ישראל דרך מדינות זרות.

בתחום האכיפה מציין הדוח את הבעייתיות באכיפת החוק למניעת עישון ברשויות המקומיות וקורא לבחון דרכים חדשות לשינוי המצב.

ציבור המעשנים בישראל המונה כמיליון מעשנים, הוציא בשנת 2015 מעל ל-8.1 מיליארד על מוצרי חלב, בהשוואה להוצאה לאומית של 7.6 מיליארד על חלב ומוצריו בשנת 2015, ומסכום זה הכניסה המדינה כ-6 מיליארד ש”ח במיסים.

חברות הטבק המשיכו גם השנה להשקיע בעידוד וקידום העישון דרך פרסומות, חסויות, דיוור ישיר וקידום מכירות, לכל הפחות הושקעו השנה 35 מיליון ש”ח, אך כפי שמפורט בדו”ח, ישנם קשיי אכיפה ובעייתיות בהשגת נתוני האמת המלאים.

בשנת 2015 נעצר הגידול בהיקף הפונים לגמילה מעישון בקופות החולים וחלה ירידה של 4% במספר המשתתפים בסדנאות גמילה, רק 25,721 מעשנים מתוך כמיליון מעשנים, שהם כ-2.5% בלבד.

ארבע קופות החולים ביצעו סדנאות גמילה בפריסה כלל ארצית ובהנגשה שפתית ותרבותית למגוון קבוצות באוכלוסייה, זמני ההמתנה לסדנאות היו לרוב שבועות בודדים עד חודשים ספורים.

במסגרת הרחבת סל שירותי הבריאות לשנת 2015 הוכנסו בדיקת סקר לגילוי מוקדם של מפרצת באבי העורקים הבטני וכן שיקום לחולי חסמת הריאות (COPD) , שתי טכנולוגיות המתמודדות עם תחלואה הנגרמת לא מעט בעקבות עישון, וכך התגבשה “חבילה” הכוללת את כל שלבי המניעה השונים, החל במניעת עישון, המשך בגילוי מוקדם וכלה בטיפול ושיקום חולים, אך ישנן טכנולוגיות נוספות בכל אחד מהשלבים שיש לבחון איך להנגיש אותם לטובת ציבור המעשנים, על מנת לצמצם את התחלואה והתמותה הקשה מעישון.

הדוח מביא גם נתונים על שוק הטבק לגלגול ופערי המיסוי מול סיגריות רגילות. הפער הקיים גורם לפגיעה קשה ביעילותה של מדיניות המיסוי ככלי יעיל ומוכח לצמצום העישון ונזקיו, ולמניעת התחלת עישון בצעירים, וכן לאובדן הכנסות מצטבר של מאות מיליוני שקלים לתקציב המדינה. משרד הבריאות ממליץ להעלות את המס על טבק לגלגול לרמה מקבילה לסיגריות רגילות.

נמסר על ידי דוברות משרד הבריאות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • סיגריות אלקטרוניות עלולות להביא לעליה בסיכון לאי-ספיקת לב (מתוך כנס ה-American College of Cardiology)

    סיגריות אלקטרוניות עלולות להביא לעליה בסיכון לאי-ספיקת לב (מתוך כנס ה-American College of Cardiology)

    בקרב מבוגרים עם היסטוריה של סיגריות אלקטרוניות ייתכן סיכון מוגבר להיארעות אי-ספיקת לב, ללא תלות בשימוש מקביל בסיגריות, נרגילות, או סיגריות ללא-עשן, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-American College of Cardiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד מחקרים מצביעים על סיכון לנזקים משנית לשימוש בסיגריות אלקטרוניות ומעידים כי אלו אינן בטוחות לשימוש […]

  • מה בין עישון אימהי ובין הסיכון להפרעות יתר לחץ דם של היריון? (Hypertension)

    מה בין עישון אימהי ובין הסיכון להפרעות יתר לחץ דם של היריון? (Hypertension)

    במאמר שפורסם בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב נשים שהפסיקו לעשן במהלך ההיריון תועד סיכון מוגבר לעליה מופרזת במשקל הגוף והתפתחות הפרעות יתר לחץ דם של היריון. עם זאת, למרות שהפסקת עישון במהלך ההיריון מלווה בסיכון מוגבר להפרעות יתר לחץ דם של היריון, צעד זה גם מלווה בסיכון […]

  • בחולים עם היסטוריה של עישון סיכון מוגבר לתמותה עקב COVID-19 (מתוך Int J Epidemiol)

    בחולים עם היסטוריה של עישון סיכון מוגבר לתמותה עקב COVID-19 (מתוך Int J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים מהולנד על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב חולים עם היסטוריה של עישון ייתכן סיכון גבוה יותר לתמותה עקב COVID-19. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הנתונים אודות עישון כגורם סיכון לתמותה עקב COVID-19 אינם חד-משמעיים, כאשר מחקרים שונים הצביעו על סיכון מופחת או מוגבר […]

  • אושר לקריאה שנייה ושלישית: תמונות הממחישות את נזקי העישון יודפסו על חפיסות סיגריות ומוצרי עישון

    אושר לקריאה שנייה ושלישית: תמונות הממחישות את נזקי העישון יודפסו על חפיסות סיגריות ומוצרי עישון

    ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ אושר שקלים לתקן את חוק איסור פרסומות והגבלת שיווק מוצרי טבק, כך שיצרני מוצרי העישון יחויבו להציג על כל אריזות סיגריות ומוצרי עישון, תמונה הממחישה את נזקי העישון. לפי ההצעה שאושרה, שר הבריאות, באישור ועדת הכלכלה, יקבע בתקנות הוראות ליישום החוק (דוברות הכנסת)

  • האם מדבקות ניקוטין וסיגריות אלקטרוניות בטוחות לשימוש בהריון? (Addiction)

    האם מדבקות ניקוטין וסיגריות אלקטרוניות בטוחות לשימוש בהריון? (Addiction)

    במאמר שפורסם בכתב העת Addiction מדווחים החוקרים על השפעת השימוש במוצרי ניקוטין, כולל סיגריות אלקטרוניות ומדבקות ניקוטין, כחלק מהטיפול להפסקת עישון בקרב נשים הרות. מהמחקר עולה כי השימוש במוצרים אלו בטוח יחסית, זאת כיוון שלא נמצאו השפעות שליליות על תוצאות ההיריון או על בריאות העובר. ברקע למחקר החוקרים מציינים את העובדה שעישון במהלך ההיריון ידוע […]

  • הרגלי עישון עשויים להשפיע על שיעורי הישרדות חולים עם מלנומה (JAMA Netw Open)

    הרגלי עישון עשויים להשפיע על שיעורי הישרדות חולים עם מלנומה (JAMA Netw Open)

    בקרב חולים עם מלנומה הנוהגים לעשן תועד סיכון מוגבר לתמותה על-רקע המחלה הממארת, כאשר הסיכון היה גבוה עוד יותר באלו שעישנו קופסא ביום ומעלה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במחקרים קודמים ובמשך עשורים, לא הייתה עדות לכך שעישון מעלה את הסיכון להתפתחות מלנומה. זאת בניגוד […]

  • עישון מלווה בסיכון מוגבר לנשירת שיער בגברים (J Cosmetic Dermatol)

    עישון מלווה בסיכון מוגבר לנשירת שיער בגברים (J Cosmetic Dermatol)

    בגברים שנהגו לעשן בעבר או מעשנים פעילים סיכון גבוה יותר משמעותית לנשירת שיער משנית ל-Androgenetic Alopecia, בהשוואה לגברים שמעולם לא עישנו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Cosmetic Dermatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עישון הינו גורם סיכון להתפתחות והחמרת אלופציה אנדרוגנטית. עם זאת, אין מטה-אנליזה קודמת להערכת ההשפעות של עישון […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה