Smoking Related Disorders

האם סיגריות אלקטרוניות סוללות את הדרך לעישון סיגריות בבני נוער? (JAMA)

ממחקר חדש עולה כי בני נוער המתנסים בשימוש בסיגריות אלקטרוניות נוטים בשכיחות גבוהה יותר לעשן סיגריות. הנתונים החדשים מהווים את העדות המשמעותית ביותר עד כה לכך שסיגריות אלקטרוניות עשויות להוות סכנה בריאותית עקב עידוד בני נוער להתחיל לעשן.

החוקרים ביקשו לבחון אם בני נוער בשנה הראשונה ללימודים בתיכון, תקופה בה מתחילים לעיתים קרובות בהתנהגויות מסוכנות, מועדים יותר להתחיל לעשן סיגריות לאחר חשיפה לסיגריות אלקטרוניות.

מדגם המחקר כלל 2,530 תלמידים מעשרה בתי ספר ציבוריים ברחבי לוס-אנג’לס, בתחילת המחקר בסתיו 2013, שדיווחו כי מעולם לא נחשפו לטבק. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 14.1 שנים וכולם התחילו לימודי כיתה י’.

התלמידים נבחנו לאחר שישה חודשים מהגיוס למחקר (באביב 2014), כאשר עדיין היו בכיתה י’, ולאחר 12 חודשים מהגיוס למחקר (סתיו 2014), כאשר היו בכיתה יא’. בכל נקודת זמן, התלמידים השלימו שאלון למילוי עצמי להערכת שימוש במוצרי טבק.

החוקרים מדווחים כי 222 תלמידים נחשפו לסיגריות אלקטרוניות בתחילת המחקר, קבוצה בה תועד סיכוי גבוה יותר של שימוש במוצרי טבק, בהשוואה ל-2,308 התלמידים שמעולם לא נחשפו לסיגריות אלקטרוניות (30.7% לעומת 81% בששת החודשים הקודמים לששת החודשים במעקב ו-25.2% לעומת 9.3% לאחר 12 חודשי מעקב).

מניתוח הנתונים לפי נתונים סוציו-דמוגרפים, סביבתיים וגורמי סיכון פרטניים לעישון, שימוש בסיגריות אלקטרוניות בתחילת הדרך לווה בסבירות גבוהה יותר לשימוש במוצרי טבק בשתי תקופות המעקב (יחס סיכויים של 2.73).

בנוסף, באלו שהשתמשו בסיגריות אלקטרוניות תועדה שכיחות גבוהה יותר של תלמידים שמעולם לא עישנו לשימוש בלפחות מוצק טבק אחד בשתי נקודות המעקב. באשר לעישון סיגריות, יחס הסיכויים עמד על 2.65; יחס הסיכויים לעישון סיגרים עמד על 4.85.

הנתונים מספקים עדות חדשה להשפעה האפשרית של שימוש בסיגריות אלקטרוניות על הסיכון להתחלת עישון בשלב מוקדם במהלך גיל ההתבגרות.

JAMA. 2015;314

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה