Smoking Related Disorders

ילדים להורים מעשנים נמצאים בסיכון מוגבר לפתח טרשת עורקים כבוגרים צעירים (circulation)

מחקר חדש מ-circulation מחזק את הידוע על הנזקים של חשיפת ילדים לעישון הוריהם. מהמחקר עולה כי ילדים להורים מעשנים נמצאים בסיכון מוגבר לפתח רובד טרשתי  בעורק התרדמה בהתבגרותם.  

ברקע מציינים המחברים כי הקשר בין עישון פסיבי בילדים ואירועים קרדיווסקולריים בבגרות אינו מובן מספיק. לכן בחנו החוקרים נתוני מעקב של 26 שנים לבדיקת הקשר בין חשיפת ילדים לעישון פסיבי עם סיכון מוגבר ליצירת רובד טרשתי בעורק התרדמה במבוגרים צעירים.

המשתתפים במחקר גוייסו מתוך המחקר  Cardiovascular Risk in Young Finns Study שכלל 2,448 ילדים. המידע לגבי חשיפת הילדים לעישון של הורים נאסף ב-1980 ו-1983 . מידע אודות תוצרות של אולטראסאונד של עורק התרדמה בבגרות נאסף בין 2001 ל-2007 .

רמות בדם של קוטינין משנת 1980 נמדדו באמצעות דגימות מוקפאות בשנת 2014 (של 1,578 משתתפים).

שיעור הילדים ללא זיהוי של רמות קוטינין היו גבוהים יותר בקרב ילדים שהוריהם לא עשנו לעולם (84%) , ובילדים שבהם רק הורה אחד היה מעשן (62%), והיה הנמוך ביותר בקרב ילדים ששני הוריהם עשנו (43%) .

ללא תלות בהתאמות של משתנים פוטנציאלים ומתווכים, הסיכון היסי לפתח רובד טרשתי בעורק התרדמה בבגרות מבין אלה שהורה אחד או שניים עישנו היה מוגבר: סיכון יחסי של 1.7 , טווח 1.0-2.8, P=0.04.

כמו כן מציינים המחברים כי ילדים של הורים ששמרו על “היגיינת עישון” (הורים מעשנים שילדיהם היו ללא רמות ניתנות לגילוי של קוטינין) היו אמנם עם סיכון מוגבר לרובד טרשתי בעורק התרדמה בהשוואה לילדים להורים לא מעשנים (סיכון יחסי של 1.6 , בטווח 0.6-4.0 , ללא מובהקות סטטיסטית), אך לעומתם ילדים להורים עם “היגיינת עישון” לא טובה (הורים מעשנים שילדים היו עם רמות ניתנות לזיהוי של קוטינין בדם) היו עם סיכון מוגבר ומובהק לפתח טרשת בעורק התרדמה: סיכון יחסי של פי 4, בטווח בין 1.7-9.8 ,  P=0.002 .

החוקרים מסכמים כי ילדים להורים מעשנים נמצאים בסיכון מוגבר לפתח טרשת בעורק התרדמה בבגרותם . עם זאת, הם מציינים כי הורים ששומרים על ”היגיינת עישון”’ טובה מעמידים את ילדיהם בסיכון מופחת יותר לפתח רובד טרשתי בהשוואה לאלה שאינם שומרים על “היגיינה” זו.

CIRCULATIONAHA.114.013485 Published online before print March 23, 2015

הערת המערכת:  ידוע גם שהסיכון שהילדים ישנו בבגרותם גדול יותר אצל ילדים להורים מעשנים, נראה שיש כאן מסר מאוד חשוב להעביר להורים באשר להשלכות הקשות של העישון שלהם, לא רק על עצמם אלא על ילדיהם הן במישרין כפי שנמצא במחקר זה , והן בעקיפין, שלא לדבר גם על הסיכון לעוד סוגי תחלואה הקשורים לעישון פסיבי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה