Smoking Related Disorders

שימוש בסיגריות אלקטרוניות קשור להפסקת או צמצום עישון ולא נראה שכרוך בסיכון בריאותי (Cochrane Database)

אנליזה חדשה מקוקריין שבחנה את היעילות של שימוש בסיגריות אלקטרוניות כאמצעי לגמילה מעישון מגיעה למסקנה לפיה יש עדויות מ-2 מחקרים על כך שהשימוש בסגריות אלקטרוניות יעיל כאמצעי לגמילה/הפחתת עישון, אך שהמידע התומך בכך עדיין אינו מספק.

ברקע מציינים המחברים את הויכוח הציבורי הנוגע לשימוש בסיגריות אלקטרוניות שהניע אותם לבצע סקירת ספרות מקיפה לבחינת הנושא.

המחברים זיהו 13 מחקרים שעמדו בתנאי ההכללה. נמצא שמשתתפים שעשו שימו בסיגריות אלקטרוניות נטו להימנע מעישון למשך של 6 חודשים לפחות , בהשוואה למשתתפים שטופלו בפלציבו (סיכוי יחסי מובהק של פי 2.29) . בהשוואה בין סיגריות אלקטרוניות למדבקת ניקוטין לא נמצאו הבדלים מובהקים בהצלחת גמילה מעישון. בנוסף, שיעור גדול יותר של אנשים הצליח להפחית את צריכת הסיגריות ביותר מ-50% כתוצאה משימוש בסיגריות אלקטרוניות בהשוואה לפלציבו.

כמו כן באף אחד מהמחקרים שבחנו שימוש בסיגריות אלקטרוניות לא דווח על תופעות לוואי חריגות רציניות.  

החוקרים מסכמים כי קיימות עדויות מ-2 מחקרים שסיגריות אלקטרוניות מסייעות בהפסקת עשיון לאורך זמן בהשוואה לפלציבו. עם זאת, המספר הקטן של המחקרים, ורמת מובהקות נמוכה יחסית, וחוסר ההבדל מול מדבקות ניקוטין מצביעים על עדויות ברמה לא מספקת לדעתם. עם זאת לא נראה לדעתם שהשימוש בסיגריות אלקטרוניות קשור לסיכון בריאותי כלשהו

. Cochrane Database Syst Rev.Published online December 17, 2014

הערת מערכת: מכיוון שהחלופה של המשך עישון היא בודאי הגרועה ביותר, הרי שאם אכן סיגריות אלקטרוניות עשויות לסייע בהפסקת או צמצום עישון ואינן כרוכות בסיכונים בריאותיים קשה להבין עדיין מדוע קיימת התנגדות מצד הגורמים המוסדיים, גם בעולם וגם בארץ לאשר השימוש בהם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה