Smoking Related Disorders

עליה בהיקף העישון מלווה בירידה באיכות החיים (מתוך כנס ה-ASAM)

עישון סיגריות, גם לתקופות קצרות, מלווה באיכות חיים נמוכה משמעותית, כך עולה מתוצאות סקירה חדשה של 54 מחקרים להערכת איכות חיים בהקשר של עישון, שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-54 מטעם ASAM (American Society of Addiction Medicine).

מהסקירה עולה כי עישון גם לפרק זמן קצר מלווה בתפקוד גופני, נפשי וחברתי נמוכים יותר, עם עליה בשיעורי דיכאון. חשוב מאוד להעביר את המסר לרופאים ולמעשנים, במטרה לסייע להם להפסיק לעשן.

החוקרים מסבירים כי איכות חיים הפכה למדד חשוב של התוצאות בכל ההתמחויות ברפואה, הן בתנאי מחקר והן בקליניקה, אך לא נערכה סקירה מקיפה של מחקרים להערכת איכות חיים במעשנים. לאור זאת, הם סקר ו54 מחקרים ממאגרי PubMed, Medline, PsychINFO ו-Cochrane Database of Systematic Reviews עד 2013.

כל המחקרים כללו מדדי איכות חיים במעשנים והתבססו על המדדים הבאים להגדרת איכות חיים: מדד SF-36 (Short Form 36 Health Survey), WHO-QoL (World Health Organization Quality of Life Scale), SCQoL (Smoking Cessation Quality of Life Questionnaire) ו-CCQ (Clinical COPD Questionnaire).

מהסקירה עולה קשר בין מדדי איכות חיים נמוכים ודיכאון ובין סיכוי גבוה יותר להתחלת עישון וסיכוי נמוך יותר להפסקת עישון מוצלחת. עוד עולה מהנתונים כי במתבגרים שעישנו היו יותר ימים בהם לא היו בריאים גופנית ונפשית ויותר ימים בהם הפעילות שלהם הייתה מוגבלת, בהשוואה למתבגרים שלא עישנו. מדדי איכות חיים נמוכים נקשרו עם סיכוי גבוה יותר לעישון בגברים ובנשים. בנוסף, מדדי איכות חיים היו נמוכים יותר באלו שהחלו לעשן, כפי שבא לידי ביטוי במדדי בריאות נפשית, הערכת הבריאות, חיוניות ותפקודי חברתי, בהשוואה ללא-מעשנים. הבדלים אלו היו בולטים יותר בנשים, למעט תפקוד גופני.

מהסקירה עולה עוד כי ככל שהמשתתפים עישנו יותר, כך איכות החיים שלהם הייתה גרועה יותר. הממצאים היו נכונים גם למטפלים ואחרים שהיו בסביבת מעשנים למשך תקופות זמן ארוכות, ככל הנראה בשל עישון פאסיבי.

חלק מהמחקרים בסקירה מצאו כי במעשנים מדדי פעילות גופנית היו נמוכים יותר, וכי התפקוד החברתי הושפע לרעה מעישון.

אחד המחקרים מצא כי במעשנים כבדים המדדים להערכת הבריאות הנפשית היו מתחת לאחוזון 36 מהמבוגרים בארצות הברית. מחקר פרוספקטיבי אחר מצא כי הקשר השלילי בין עישון ובין איכות החיים מלווה בתוצאות קליניות גרועות, כולל עליה בתחלואה ותמותה.

החוקרים מוסיפים כי כאשר מבוגרים מפסיקים לעשן חל שיפור עקבי ומשמעותי בבריאות הכללית שלהם, כמו גם באיכות החיים הכוללת. תחומים ספציפיים בהם חל שיפור באלו שהפסיקו לעשן כוללים תפקוד גופני, כאב, תפישת בריאות כללית, חיוניות, תפקוד חברתי, בקרה עצמית ובריאות נפשית.

מתוך כנס ה-ASAM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה