Smoking Related Disorders

התועלת של תכנית מניעה לבבית במעשנים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם (Eur Heart J)

במאמר שפורסם בכתב העת European Heart Journal מדווחים חוקרים כי תכנית הדרכה בהנחיית אחיות (EUROACTION), המיועדת למעשנים פעילים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, הביאה להגדלת שיעורי הפסקת עישון לאורך 16 שבועות ולהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

במחקר EUROACTION PLUS בחנו חוקרים את התועלת של תכנית מניעה לבבית בהדרכת אחיות (EUROACTION), המציעה שילוב של תכנית אינטנסיבית להפסקת עישון עם אפשרות לתוספת Varenicline למעשנים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, במטרה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם, בהשוואה לטיפול סטנדרטי.

מדובר במחקר אקראי-מבוקר שכלל 20 רופאי משפחה באיטליה, הולנד, ספרד ובריטניה. 669 מעשנים פעילים (137 חולים עם מחלות כלי דם ו-559 מטופלים בסיכון כולל גבוה למחלות לב וכלי דם), חולקו באקראי לקבוצת ההתערבות (350 משתתפים) או לקבוצת טיפול סטנדרטי (346 משתתפים). אחיות מיומנות הובילו את תכנית המניעה שהתמקדה בהפסקת עישון, תזונה, פעילות גופנית ואיזון גורמי סיכון להפחתת הסיכון הכולל למחלות לב וכלי דם.

התוצא העיקרי היה שיעורי הימצאות נקודתית לאחר שבעה ימים של הימנעות מעישון (עם אישור הדיווח העצמי לפי בדיקת ריכוז פחמן חד-חמצני של פחות מ-10 ppm באוויר ננשף) לאחר 16 שבועות. תוצאים משניים כללו הרגלים תזונתיים, פעילות גופנית, משקל, לחץ דם, שומנים ואיזון רמות סוכר בדם.

177 משתתפים (51%) בקבוצת ההתערבות (91% הסכימו לטיפול ב-Varenicline) נמנעו מעישון, זאת לעומת 63 משתתפים (19%) בקבוצת הטיפול הסטנדרטי (יחס סיכויים של 4.52). מדד דיאטה ים תיכונית עמד על 9 נקודות ומעלה ב-149 משתתפים (52%) בקבוצת ההתערבות, בהשוואה ל-97 משתתפים (37%) בקבוצת הטיפול הסטנדרטי (יחס סיכויים של 1.84). 46 משתתפים בקבוצת ההתערבות ו-19 משתתפים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי עמדו ביעדי פעילות גופנית (16% לעומת 7%, יחס סיכויים של 2.48). באשר ליעדי לחץ הדם, אלו הושגו ע”י 150 משתתפים בקבוצת ההתערבות (52%) וב-112 משתתפים (43%) בקבוצת הטיפול הסטנדרטי (יחס סיכויים של 1.47) ללא הבדלים בתרופות לאיזון לחץ הדם. לא תוארו הבדלים בטיפול לאיזון רמות השומנים או הסוכר בדם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תכנית ההדרכה למעשנים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, עם אפשרות לטיפול ב-Varenicline, הביאה לעליה משמעותית בשיעורי הפסקת עישון לאורך 16 שבועות ולהפחתת הסיכון הכולל למחלות לב וכלי דם, בהשוואה לטיפול סטנדרטי.

Eur Heart J (2014)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה