Smoking Related Disorders

הערכת תוצאות גישה יזומה לטיפול בהתמכרות לעישון (JAMA Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי גישה פרואקטיבית, מבוססת-אוכלוסיה, להפסקת עישון, המבוססת על פניה ויצירת קשר עם מעשנים והצעת שירותים להפסקת עישון דרך הטלפון או במפגש בין-אישי, הינה אמצעי יעיל להגברת שיעורי הפסקת עישון בטווח הארוך.

החוקרים מסבירים כי גישות הטיפול הנוכחיות בהתמכרות לעישון ממליצות למעשנים לפנות לקבלת טיפול להפסקת עישון ועל-כן מדובר בצעדים תגובתיים. מרבית המעשנים אינם מקבלים טיפולים מבוססי-עדויות להפסקת עישון, הכוללים ייעוץ התנהגותי וטיפול תרופתי. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את ההשפעות של גישה פרואקטיבית להפסקת עישון, על-בסיס טיפולים מבוססי-ראיות להפסקת עישון ושיעורי הפסקת עישון ברמת האוכלוסייה, בהשוואה לטיפול הסטנדרטי.

מחקר Veterans Victory Over Tobacco Study הינו מחקר קליני אקראי שכלל מעשנים פעילים בגילאי 18-80 שנים. מדגם המחקר כלל 6,400 מעשנים בהווה, שזוהו באמצעות רשומות רפואיות אלקטרוניות.

מעשנים פעילים חולקו באקראי לגישת טיפול סטנדרטי או טיפול פרואקטיבי. טיפול פרואקטיבי כלל פניה יזומה למטופלים והצעת אפשרות בחירה לשירותי הפסקת עישון (באמצעות טלפון או מפגש אישי). פניה יזומה כללה הזמנה בדואר ולאחריה פניה טלפונית לעודד מעשנים לפנות לקבלת טיפול לפי בחירתם.

התוצא העיקרי היה שיעורי הפסקת עישון במשך שישה חודשים, לאחר שנה אחת, על-בסיס תשובות לסקרים שחולקו לכל המעשנים הפעילים.

הסקירה הראשונית כללה 5,123 משתתפים, כאשר שיעורי ההיענות לסקרים במהלך המעקב עמדו על 66%. ברמת האוכלוסייה, שיעורי הפסקת עישון במשך שישה חודשים לאחר שנה אחת עמדו על 13.5% עם גישת טיפול יזומה, בהשוואה ל-10.9% עם גישת טיפול סטנדרטי (p=0.02). ניתוח סטטיסטי הדגים השפעה משמעותית של גישת טיפול יזומה על שיעורי הפסקת עישון במשך שישה חודשים (יחס סיכויים של 1.27). ההשפעה של גישה יזומה על שיעורי הפסקת עישון במשך שישה חודשים נותרה גם לאחר ניתוח סטטיסטי שכלל את המשתתפים שלא השיבו לסקרים (יחס סיכויים של 1.33).

לסיכום, המחקר הנוכחי מספק עדויות התומכות בגישת טיפול פרואקטיבית להפסקת עישון, עם המלצה להגדלת השימוש בשירותי ייעוץ טלפוני, בשילוב עם טיפול תרופתי, עם הוכחות להשפעה המשמעותית של גישה זו על שיעורי הפסקת עישון בטווח הארוך..

JAMA Intern Med. Published online March 10, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה