Smoking Related Disorders

טיפול בגמילה מעישון באמצעות varenicline (צ’מפיקס) במטופלים עם דיכאון מטופל משיג שיפור בשיעורי גמילה מבלי לגרום להחמרות במצב הנפשי (Ann Intern Med)

ע”פ מחקר חדש מה- Ann Intern Med  טיפול בגמילה בעישון באמצעות varenicline (צ’מפיקס, פייזר) במטופלים עם רקע של דכאון מטופל,  השיג שיעורי גמילה מוגברים ללא החמרות של אפיזודות דיכאון או חרדה, בהשוואה לפלציבו.  

ברקע למחקר מציינים המחברים כי דיכאון נמצא בשכיחות מוגברת בקרב מעשנים. מטרת המחקר הייתה להעריך את שיעורי הגמילה, שינויים במצב רוח ורמות חרדה בקרב מעשנים עם דיכאון אשר קיבלו טיפול לגמילה מעישון באמצעות ורניצילין, בהשוואה לפלציבו.

המחקר תוכנן כמחקר שלב 4 , רב מרכזי, מקביל עם הקצאה של 1:1 , כפול סמיות, ואקראי.

הרנדומיזציה בוצעה על בסיס שימוש בנוגדי דכאון ורמת דכאון בתחילת המחקר בקבוצות של 4.

נכללו בסה”כ 38 מרכזים ב-8 מדינות , ובסה”כ 525 מבוגרים מעשנים עם דכאון מג’ורי יציב מטופל בהווה או בעבר , וללא אירועים קרדיווסקולרים בתקופה האחרונה. ההתערבות בוצעה כאמור באמצעות ורנצילין, במינון של 1 מ”ג פעמיים ביום או פלצבו למשך 12 שבועות, ו-40 שבועות מעקב ללא טיפול נוסף.

יעד המחקר המרכזי היה שיעור  הקרבון מונוקסיד המיועד לוודא גמילה מתמשכת (CAR ) בשבועות 9-12 . תוצאות נוספות שנמדדו כללו הערכת CAR במהלך תקופת המעקב ללא הטיפול ומדידה של רמות מצב רוח, חרדה, ומחשבות או התנהגות אובדניות .

החוקרים מדווחים כי 68.4% לעומת 66.5% מקבוצות הורניצילין והפלצבו בהתאמה, השלימו את המחקר. המטופלים בורניצילין השיגו שיעורי CARs גבוהים יותר מאשר קבוצת הפלצבו בשבועות 9 עד 12 : 35.9% לעומת 15.6% , סיכוי יחסי של פי 3.35 (בטווח בר סמך של 2.16-5.21 , p<0.001 ). 

באשר לשבוע 9-24 , שיעורי הגמילה המתמשכת היו 25.0% לעומת 12.3%, סיכוי יחסי של פי 2.53 (בטווח בין 1.56-4.1 ), ולשבועות 9-52 שיעורי גמילה של 20.3% בקבוצת הורניצילין לעומת 10.4% בקבוצת הפלציבו, סיכוי יחסי של פי 2.36 (בטווח בין 1.4-3.98).

לא היה הבדל קליני רלבנטי בין הקבוצות לגבי מחשבות או התנהגות אובדנית, ולא הייתה הרעה כוללת של דכאון או חרדה בשתי הקבוצות.

תופעת הלוואי השכיחה ביותר הייתה בחילה : 27% בקבוצת הורניצילין מול 10.4% בקבוצת הפלצבו.

שני משתתפים מקבוצת הורניצילין נפטרו במהלך תקופת המעקב ללא הטיפול .

החוקרים מציינים שמגבלות המחקר כוללות חסר במס’ נתונים, ושהכוח הסטטיסטי לבחינת הבדלים בין הקבוצות היה נמוך עבור אירועים נדירים. כמו כן הם מציינים כי מעשנים עם דיכאון לא מטופל , עם מצבים פסיכיאטריים נלווים או כאלה המקבלים תרופות מייצבות מצב רוח ותרופות אנטיפסיכוטיות לא נכללו במחקר.

מסקנת החוקרים היא שורניצילין העלה את שיעורי הגמילה במעשנים עם דכאון יציב מטופל נוכחי או בעבר, מבלי שיגרום להחמרות בדיכאון או חרדה.

.Ann Intern Med. 2013;159:390-400

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • תוצאות מבטיחות למשלב Naltrexone עם Bupropion לטיפול בהפרעת שימוש במתאפטמינים (Addiction)

    תוצאות מבטיחות למשלב Naltrexone עם Bupropion לטיפול בהפרעת שימוש במתאפטמינים (Addiction)

    מתן זריקה בשחרור ממושך של Naltrexone בשילוב עם טיפול פומי ב-Bupropion בשחרור ממושך (משלב NTX + BUPN) הדגים תוצאות מבטיחות בטיפול במקרים של הפרעת שימוש במתאפטמינים בדרגה בינונית או חמורה עם ירידה משמעותית בשימוש בתכשירים אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Addiction. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש במתאפטמינים עלה ברחבי העולם, […]

  • בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    בדידות כרונית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים (eClinicalMedicine)

    במבוגרים מעל גיל 50 שנים המדווחים על בדידות רבה תועדה עליה של 56% בסיכון לאירועים מוחיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת eClinicalMedicine. החוקרים התבססו על נתונים ממחקר Health and Retirement Study לשנים 2006-2018 לבחינת הקשר בין בדידות והיארעות אירוע מוחי לאורך הזמן. בין השנים 2006 ו-2008 השיבו 12,161 מבוגרים מעל גיל 50 שנים […]

  • הפרעות פסיכיאטריות נלוות מלוות בעליה משמעותית בסיכון לתמותה בחולי אנורקסיה (Int J Eating Disorders)

    הפרעות פסיכיאטריות נלוות מלוות בעליה משמעותית בסיכון לתמותה בחולי אנורקסיה (Int J Eating Disorders)

    אנורקסיה נרבוזה מלווה בסיכון גבוה פי 4.5 לתמותה, כאשר בחולים עם הפרעות פסיכיאטריות נלוות הסיכון לתמותה גבוה כפליים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת International Journal of Eating Disorders. במסגרת המחקר החוקרים בחנו את הנתונים אודות 14,774 חולים עם אבחנה של אנורקסיה נרבוזה בגילאי 6 שנים ומעלה בין 1977 עד 2018. החולים היו […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה