Smoking Related Disorders

התערבויות בקהילה לשיפור גורמי סיכון למחלות כרוניות (מתוך כנס Excellence in Medicine)

הליכה פעילות גופנית

התערבויות בקהילה שנועדו לעודד מטופלים לעסוק בפעילות גופנית, להקפיד על תזונה בריאה ולא לעשן או ללעוס טבק בשלוש מדינות סין, הודו ומקסיקו הביאו לתוצאות מעודדות בטוח תקופת זמן קצרה של 18-24 חודשים. מהתוצאות עולה כי ניתן להביא לנסיגה בגורמי סיכון למחלות כרוניות, באמצעות התערבויות פשוטות המבוססות על התשתיות והצוותים הרפואיים הזמינים.

העיקרון נבחן במחקר פיילוט, המייצג את הפרויקט המקיף והגדול ביותר שנערך עד כה בנושא. מדובר בשינויים קלים מאוד, אך במהלך תקופת זמן קצרה, והחוקרים מאמינים כי במידה וניתן יהיה לשמר שינויים אלו, אזי ניתן יהיה לראות נסיגה בחלק גדול מהמגמות של מחלות כרוניות ולהפחית את גורמי הסיכון למחלות כרוניות שונות.

ממצאי המחקר פורסמו באותו שבוע בו בכתב העת Lancet בחרו בסדרה חדשה להדגיש את העלייה האקספוננציאלית במחלות לא-מדבקות ברחבי העולם והכותבים קראו לפעול בהתאם.

המטרה של הפרויקט הייתה ליצור התערבויות ממושכת, מותאמות אישית, שיסייעו להתייחס לחוסר פעילות גופנית, תזונה לא-בריאה ושימוש בטבק, שלושה גורמי סיכון מרכזיים למחלות לב, סוכרת מסוג 2, מחלות ריאה וממאירויות רבות.

תוכניות להדרכה בנושאים בריאותיים והתערבויות הולמות אומצו באזורים מסוימים, תוך התמקדות בהתערבויות עליהן ניתן לשמור לאורך זמן. במטרה להעריך את דרגת היעילות של התערבויות אלו,

החוקרים בחנו את התוצאות מכל האזורים שהשתתפו במחקר בהשוואה לאזורי ביקורת בהם לא נערכו שינויים.

הנתונים נאספו והתוצאות סווגו לשש קטגוריות: נתונים ביומטריים, סקר קהילה, סקר במקום העבודה, סקר בבתי ספר, סקירות סביבתיות וסקירת מדיניות.

להלן מספר דוגמאות להתערבויות שנבחרו: בסין, רכישת 500 אופניים שהיו זמינים ללא עלות לתושבים; הקמת שבילי הליכה עם סימון מרחקי הליכה לאורך הנהר המקומי, והשימוש ב-300 משטרות טבק, שהבטיחו הקפדה על יישום חוקי עישון.

במקסיקו, הידועה כבירה העולמית של השמנת-יתר, הרחבות נסגרו לתנועה יום אחד בשבוע באזורים מסוימים במקסיקו סיטי, עם עידוד התושבים לפעילות גופנית כולל רכיבה על אופניים, יוגה, או חדרי כושר. כמו כן, הוקמו מרכזי ייעוץ שנועדו לספק לתושבים הנחיה בנוגע להרגלי תזונה בריאים.

בהודו, מכשירי אופניים נרכשו ותלמידות בית-ספר, שלרוב לא זוכות לעידוד לרכב על אופניים, הודרכו כיצד לרכב על אופניים; ערכות ספורט נרכשו לבתי ספר וכן החלו בקורסים לבישול בריא. הפרויקט שם כלל גם הכשרה עובדים האחראיים לטיפול בילדים ובבני הבית המבקרים לשלב מסרים לעידוד פעילות גופנית, תזונה בריאה ומסרים כנגד עישון או לעיסת טבק.

החוקרים מדווחים כי נאספו כ-6,000 שאלונים להערכת סקרים ממבוגרים באוכלוסייה, כמחצית מאתרי התערבות וכמחצית מאתרי בקרה. המשתתפים היו סביב שנות הארבעים לחייהם, מחציתם היו גברים.

מהתוצאות עולה כי שימוש בטבק הינה בעיה מרכזית בגברים במדינות שנבחנו, כאשר נשים מהוות חלק קטן יותר מאוכלוסיית המשתמשים בטבק. בסה”כ, נרשמה מגמת ירידה בשימוש בטבק בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לעליה בשימוש בטבק בגברים בקבוצת הביקורת. בסין התוצאות היו בולטות במיוחד בקבוצת ההתערבות, כאשר 48% מהגברים עישנו בתחילת המחקר ו-38% עישנו בסופו (p<0.05).

באשר לפעילות גופנית, בקבוצת ההתערבות נשמרה הרמה מתחילת המחקר, בעוד שבקבוצת הביקורת נרשמה ירידה בהיקף הפעילות הגופנית מתחילת המחקר לתומו (P<0.001). שיעור המשתתפים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר עלה משמעותית לאורך תקופת המחקר בקבוצת הביקורת, אך בקבוצת ההתערבות לא חל שינוי משמעותי.

החוקרים מדווחים גם על הבדל משמעותי בין הקבוצות בכל הנוגע לצריכת פירות וירקות (p=0.013), כאשר בקבוצת הביקורת שוב נרשמה מגמת ירידה בצריכת פירות וירקות. לדבריהם, בתחילת המחקר, פחות מ-20% מהאנשים ענו על ההמלצות לצריכת פירות וירקות של חמש מנות ביום.

באשר לצריכת מלח, בעיקר בצורת תוספי מלח בבישול, בקבוצת ההתערבות נרשמה ירידה משמעותית בשיעור המשיבים שהוסיפו מלח לבישול, בהשוואה לקבוצת הביקורת (p<0.01).

החוקרים מציינים כי יש עוד נתונים רבים מהמחקר שיש לנתח, והם מצפים לפרסם מסקנות נוספות בעתיד.

מתוך כנס Excellence in Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה